Amsterdam,
7 januari 2006
Nieuwjaarsbericht
Nieuwe tijden brengen nieuwe uitdagingen.
Eurolloyd bestond vorig jaar 170 jaar. Zelf ben ik op 1 januari 2006
meer dan 37 jaren werkzaam in dit mooie vak, waarvan 35 bij Eurolloyd.
In die jaren gingen dus meer dan vijfendertig jaarwisselingen aan mij voorbij.
Ik breng even een paar turbulente jaarwisselingen bij u in herinnering
:
- de jaarwisselingen van 1998/1999 en 2000 werden gekenmerkt door opzeggingen
van verzekeraars vanwege het vermeende millenniumprobleem. De
AVB-verzekeraars beperkten hun dekking door het risico van milieuschade volledig
uit de dekking te schrappen.
- de jaarwisseling van 2000/2001 werd gekenmerkt door een verhardende
herverzekeringsmarkt voor facultatieve participaties.
- de jaarwisseling van 2001/2002 die bijzonder hectisch verliep nadat
de verzekeringsmarkt getroffen was door de aanslagen op het WTC
in New York.
De hele verzekeringsmarkt was genoodzaakt de zgn. terrorismeclausule
door te voeren.
- de jaarwisselingen van 2002/2003/2004 verliep eveneens bijzonder
hectisch omdat de meeste verzekeraars na jaren met verliezen minder
geld en dus minder verzekeringscapaciteit over hadden. Dit leidde
tot een zgn. ‘harde markt’ zodat alleen de goede risico’s
gemakkelijk gedekt konden worden.
- En dan die vreselijke jaarwisseling
van 2005/2006.
Pas medio december 2005 wordt:
- de markt geïnformeerd over de gevolgen van het Nieuw Verzekeringsrecht
voor de verzekeringsvoorwaarden en aanvraagformulieren voor schadeverzekeringen.
- duidelijk hoe de Wet Financiële Dienstverlening er uit ziet.
- duidelijk dat de WAO toch echt wordt vervangen door de WIA en wordt
duidelijker (!)wat de gevolgen zullen zijn voor de verzekeringsbedrijfstak.
- duidelijk hoe het nieuwe zorgstelsel er uit gaat zien.
Evenals bij alle andere makelaars en verzekeraars eisen deze zaken al
onze aandacht op.
Bestaansrecht
Eurolloyd ontleent haar bestaansrecht aan het samenwerken
met het intermediair. Van rechtstreekse dienstverlening ‘direct aan klanten’ is
geen sprake. Dat is uniek, want geen andere intermediaire dienstverlener
dan Eurolloyd biedt deze zekerheid aan het intermediair.
Hoge verwachtingen en verantwoordelijkheid
Maar dat schept ook een grote verantwoordelijkheid, want het intermediair
moet er op kunnen vertrouwen dat :
- zij op korte termijn voor alle verzekeringsproducten kunnen beschikken
over een aanvraagformulier dat is aangepast, waarbij rekening gehouden
wordt met het nieuwe verzekeringsrecht (per 1 januari 2006 van kracht).
- zij op korte termijn kunnen voldoen aan hun informatieplichten zoals
die zijn omschreven in de Wet Financiële Dienstverlening en in
het nieuwe verzekeringsrecht.
Ik heb er alle vertrouwen in dat wij bij Eurolloyd aan die verwachtingen
tegemoet komen.
Aangepaste aanvraagformulieren
Inmiddels zijn alle aanvraagformulieren aangepast en vanaf vanmiddag
16.00 uur zullen deze via onze website beschikbaar zijn.
Aangepaste voorwaarden
De verzekeringsvoorwaarden van de meeste verzekeringsproducten zijn
inmiddels herschreven en zullen – na goedkeuring door verzekeraars – eveneens
via de website ter beschikking komen. De aangepaste voorwaarden van de
Beurspolissen en van de Horeca Risico Polis zijn daar in week 2 al te
vinden.
Lopende polissen
Omdat het nieuwe verzekeringsrecht
per 1 januari deels dwingend op alle verzekeringsovereenkomsten van kracht
is, menen wij dat de consument zo spoedig mogelijk dient te kunnen beschikken
over duidelijke aangepaste verzekeringsdocumentatie.
Innovatie
Eurolloyd heeft op het gebied van vernieuwing een naam hoog te houden.
Voorbeeld :
- Op 13 december 2005 heeft het kabinet besloten dat de wetgeving op
het gebied van aansprakelijkheid bij evenementen in praktische zin
aan te passen.
- Vooruitlopende daarop introduceerde Eurolloyd in september 2005 de
Evenementen Pakket Polis (www.evenementenpakket.info).
Heilige huisjes
Naar aanleiding van eigen ervaringen
met het Klachteninstituut Schadeverzekeringen heb ik enige jaren geleden
publiekelijk betoogd dat dit instituut zich naar mijn mening op ondeskundige
en onverantwoordelijke wijze van haar taak kwijt. Niet alleen liet de
snelheid van haar functioneren ernstig te wensen over. Ook heb
ik mijn gerede twijfels geuit over de deskundigheid die daar beschikbaar
is. Alhoewel mijn opmerkingen indertijd slechts beoogden de handen op
elkaar te krijgen voor verbetering van die situatie, zijn mijn opmerkingen
mij niet in dank afgenomen. In tegendeel.
Ik wil van deze gelegenheid gebruik maken om de lezer te wijzen op een
artikel dat op 5 augustus 2005 in Assurantie Magazine stond. Wat wil
het geval : een intermediair heeft onze hulp ingeroepen ter zake van
een:
- zakelijke brandverzekering op beursvoorwaarden gesloten voor de duur
van 3 jaren,
- afgesloten bij een Onderlinge Nederlandse verzekeraar,
- Deze verzekeraar blijkt zich vergist te hebben in de omvang van de
verzekerde belangen.
- Vervolgens royeert deze verzekeraar de polis 3 maanden na de ingangsdatum
ZONDER een opzegging ter kennis van het intermediair te brengen.
- Een paar weken later sluit deze verzekeraar als intermediair een
verzekering elders, doch tegen een premie die zeer aanzienlijk hoger
is dan was overeengekomen, doch zonder dit te overleggen met de klant
of met de tussenpersoon.
- De verzekeraar is vervolgens van mening dat hij in zijn recht stond
om de polis tussentijds en zonder inachtneming van een opzegtermijn
te royeren omdat de herverzekering was opgezegd.
- De tussenpersoon heeft het klachteninstituut op 28 juni 2004 verzocht
om zich over de kwestie uit te spreken.
U kunt het allemaal nog eens nalezen op www.eurolloyd.nl/meerzicht
Sinds klachtdatum van 28 juni 2004 zijn 19 maanden verstreken. Het is
te hopen dat de Stichting Klachteninstituut binnenkort de tijd kan vinden
om de verzekerde te melden of hij nu wel of niet gedekt is door de verzekering
die peer 1 januari 2004 onrechtmatig was geroyeerd.
Sinds ik mijn zorgen publiekelijk heb geuit, is er dus niets veranderd.
En dat betreur ik, want zo heeft opbouwende kritiek dus geen zin.
NROA
Het intermediair heeft recht op een goed functionerende klachtenafhandeling.
Juist een langslepende klachtenprocedure biedt aan onverlaten ruimte
om door te gaan op de ingeslagen weg. De jurist Mr. J. van Broekhuijze
heeft enige jaren geleden het initiatief genomen om een alternatieve
organisatie in het leven te roepen genaamd NROA (het Nationaal Register
van Onafhankelijke Assurantietussenpersonen www.nroa.nl)
.
Deze organisatie beoogt een alternatief te zijn voor het SKV.
Het is bijzonder betreurenswaardig dat dit initiatief nog niet de erkenning
heeft gekregen waarop het naar mijn mening recht heeft.
Het simpele feit dat het SKV nog niet heeft kunnen aantonen dat zij wel
in staat is om op ordentelijke wijze te functioneren, toont aan dat aan
een alternatieve oplossing dringend behoefte bestaat.
Zakelijke markt
Ook op het gebied van nieuwe omzet was de jaarwisseling anders dan anders.
Marsh
In september 2005 heeft Eurolloyd haar dienstverlening uitgebreid met
de overname van een portefeuille zakelijke verzekeringen. Dit keer ging
het om een portefeuille met zakelijke verzekeringen die door tussenpersonen
waren afgesloten bij collega makelaar Marsh.
Het was niet voor het eerst dat een collega makelaar een deel van zijn
dienstverlening aan intermediair verkocht aan Eurolloyd.
Sinds 1988 zijn vergelijkbare portefeuilles overgenomen van makelaars
als Bekouw Mendes, Bruns ten Brink, Brons van Lennep, Pontier en Karreman,
Rollins Hudig Hall, Sedgwick, Aon, Alexander & Alexander, Sterpolis
en Van Emden en Snoeck. De overgenomen Marsh-portefeuille bestaat uit
120 intermediairportefeuilles met circa achthonderd bedrijfsmatige klanten.
Horeca
De horeca bedrijfstak is vanouds een belangrijke branche voor Eurolloyd.
Op dit vlak deed zich in september 2005 een onverwachte ontwikkeling
voor.
Collega verzekeraar Bloemers/Nassau besloot de gehele portefeuille met
Horeca verzekeringen op te zeggen. Eurolloyd was als co-assuradeur/gevolmachtigde
namens Lloyd’s of London betrokken op de grotere risico’s
in die portefeuille.
Eurolloyd heeft vervolgens aan de Bloemers/Nassau groep een voorstel
gedaan tot overname van deze portefeuille, maar daarvoor bleek het inmiddels
te laat.Toch hebben vele intermediairs de weg naar Eurolloyd gevonden
voor het vinden van een alternatief voor de opgezegde polissen. Wekelijks
zijn honderden offertes uitgebracht en inmiddels is een deel van de opgezegde
portefeuille ondergebracht op basis van de Horeca Risico Polis.
Zorgelijke
ontwikkelingen
Ik wil dit nieuwjaarsbericht toch afsluiten met een welgemeende
waarschuwing van praktische aard. Wie een verzekering aanvraagt bij Eurolloyd,
ontvangt :
- allereerst een uitvoerige en duidelijke offerte met toelichting en
bijlagen;
- een duidelijke polis waarin alle verzekeraars worden genoemd en zo
ook het aandeel waarvoor zij op de verzekering betrokken zijn;
- een set duidelijke voorwaarden.
Niets bijzonders zou u denken. Zoiets mag je ook verwachten van een
partij als Eurolloyd. Dat mag u ook verwachten van een degelijk verzekeringshuis … toch
?
En dan dit :
Soms vragen intermediairs ons om voortzetting te verzorgen van polissen
die ooit zijn afgesloten bij andere makelaars/intermediaire dienstverleners.
Zij zenden ons dan een kopie van de lopende polis en vervolgens stellen
wij vast dat de polisdocumenten nauwelijks of geen informatie verschaffen
over de verzekeraars die het risico feitelijk verzekeren.
Ondertekening door slechts de persoon die de polis heeft afgedrukt, volstaat
niet.
Een tussenpersoon die een dergelijke polisdocument aanvaardt en aan
zijn klant overhandigt, is zonder twijfel aansprakelijk voor eventuele
ongedekte schade.
Onze bedrijfstak bestaat bij de gratie van het woord ZEKERHEID. DUIDELIJKHEID
is daarmee onlosmakelijk verbonden.
Het maken van nieuwe wetten, biedt geen garantie tegen onzuivere praktijken.
Maar met het van kracht worden van de WFD rust op het intermediair wel
een veel grotere verantwoordelijkheid dan voorheen als het gaat om het
controleren van zulk belangrijke zaken.
Anders komt hij van een koude kermis thuis, zo vrees ik.
Daarom wens ik het intermediair een gezond, voorspoedig, succesvol maar
vooral veel wijsheid in 2006 !
Amsterdam, 9 januari 2006
H.B. van Ommen
Dir. Eurolloyd Verzekeringen
|