De Vraagbaak: Juli/augustus 1984
Het verzekeringsbedrijf: Vergane glorie?
Door H.B. van Ommen jr. Dir. Lugt Sobbe & Co. B.V.
- Amsterdam
Alvorens
ik u schets op welke wijze ik het vak van gevolmachtigd agent/assuradeur
beleef, wil ik u in vogelvlucht beschrijven met welk idealistisch (naïef
?) verwachtingspatroon ik - nu 15 jaar geleden - deze bedrijfstak ben
ingestapt als volontair bij één van de maatschappijen die
wij mogen vertegenwoordigen.
De tussenpersoon:
Een assurantietussenpersoon is in de eerste plaats een adviseur die tot
taak heeft om zijn cliënten goed voor te lichten over de mogelijkheden
en de noodzaak om bepaalde risicos te verzekeren:
Hij is onafhankelijk en de vertrouwensman van de cliënt gelijk een
accountant.
De makelaar:
Een makelaar in assurantiën is een beëdigd tussenpersoon die
doorgaans - ter beurze verzekeringen onderbrengt. Het is zijn taak
om voor zijn opdrachtgever een zo goed mogelijke verzekeringspropositie
tot stand te brengen. Goede voorwaarden en gunstige premiestelling voeren
hierbij de boventoon. Hij voorziet zich van uitgebreide informatie over
het te verzekeren bedrijf, documentatie, bouwtekeningen en zo nodig fotos
met het doel om de.verzekeraars ter beurze (maatschappijen en/assuradeuren)te
overreden om in te gaan op de door hem reeds geformuleerde voorstellen
tot verzekering: de sluitnota.
De maatschappij:
Een verzekeringmaatschappij is een bedrijf dat door vakkennis en marktkennis
tracht om selectief een zo groot mogelijk aantal risicos te verzekeren
(spreiding). Tegen betaling van een premie stelt zij haar bedrijfsvermogen
in de waagschaal. Cliënten worden schadeloos gesteld als zij door
onvoorziene omstandigheden - die in de polisvoorwaarden zijn beschreven
- schade lijden.
De gevolmachtigd agent:
Een assuradeur of gevolmachtigd agent is een verzekeraar gelijk een maatschappij
dat is. Hij is de plaatsvervanger van verzekeringmaatschappijen die hem
machtigden om het verzekeringsbedrijf namens hen uit te oefenen. Zijn
specialisatie of kennis op het gebied van bepaalde marktsegmenten binnen
het verzekeringsvak wordt door de maatschappijen nimmer in twijfel getrokken.
Integendeel, doorgaans is deze specialisatie niet aanwezig binnen de organisatie
van de maatschappij zelf, reden waarom men onder meer verkiest om zich
door een assuradeur te laten vertegenwoordigen. Door gebruik te maken
van gevolmachtigde agenten kan een maatschappij zonder investeringen of
verplichtingen vrijwel overal vertegenwoordigd zijn.
Omdat de gevolmachtigd agent doorgaans meerdere maatschappijen vertegenwoordigt,
is hij in staat om door samenvoeging van de aan hem gedelegeerde bevoegdheden,
een gevarieerd scala van grote en kleine risico's te accepteren. Hij krijgt
zijn zaken van makelaars en van tussenpersonen die hiervoor een courtage
of provisie ontvangen.
De schade-expert:
Schade-expertise bureaus hebben tot taak om verzekeraars (assuradeuren
& maatschappijen) te rapporteren welke omstandigheden hebben geleid
tot schade en ZIJ dienen een schatting te maken van het schadebedrag.
ZIJ worden benoemd per schade geval door verzekeraars. Treden zij op als
contra expert, dan worden zij benoemd door de verzekerde. Er zijn niet
zo heel veel expertisebureaus en ieder bureau heeft zo zijn eigen specialisaties
/deskundigheden. Zij zijn onafhankelijk en rapporteren naar eer en geweten
van hun bevindingen.
Bent U er nog?
De idealisten en doorzetters onder u zéker wel. Als ik nu vliegenvlug
vijftien jaar oversla (fusie na fusie na fusie etc...) en ik stap, over
naar de harde realiteit van dit moment, dan moet Ik constateren dat ik
wel zeer naïef ben geweest aan het begin van mijn carrière.
Pakketpolissen
Het aantal tussenpersonen dat veel te vaak meer oog heeft voor de hoogte
van hun provisie (lees: hogere "premie = meer provisie) dan voor
het belang van hun cliënten is groeiende. De N.V.A. en N.B.V.A. doen
in alle opzichten hun best om dit tij te keren. Helaas:gemak dient de
mens en dus volgt men steeds vaker het slechte voorbeeld van hongerige
"direct writer', banken, grootwinkelbedrijven en verenigingen als
de A.N.W.B. die - daarin thans gesteund door producten van diverse verzekeringsmaatschappijen
- pakketpolissen aan de man brengen (al dan niet gekoppeld aan hypotheken
of financieringen). Starheid is daarvan weer het gevolg, want hoe kan
een "pakketpolis" tijdig aangepast worden aan nieuwe ontwikkelingen
binnen ons vak of in het kader van de Wetgeving? Van persoonlijke advisering
is dan helemaal geen sprake en in principe (en daar gaat het natuurlijk
om) kan elke "leek" (lees: ondeskundige) achter de balie van
een kantoor, bank, reisbureau of verenigingskantoor zo'n polis verkopen.
Dient het gemak dan de consument of de assurantieverkoper?
Door toepassing van een pakketpolis ontstaat bij de cliënten ook
onterecht het verwachtings-patroon dat hij tegen alles verzekerd is. Zijn/haar
betrokkenheid en interesse verdwijnt vanzelf. De gevolgen daarvan zijn
duidelijk merkbaar bij de 'bedrijfsresultaten" van de grootste verzekeraar
in -Nederland: vadertje Staat.
Moedige meisjes
De makelaar in assurantiën voldoet te vaak evenmin aan mij naïeve
verwachtingen.
Al dan niet gedwongen door moordende concurrentie wacht hij af wat een
verzekeraar omtrent een risico wenst te weten. Wat niet wordt gevraagd
is blijkbaar ook niet van belang! O Wee de verzekeraar die wél
wat inlichtingen verlangt alvorens hij tot acceptatie over gaat. Hij moet
zijn vragen richten aan moedige meisjes en lieve bejaarde mannen die toevallig
die dag de dossiers op de beurs komen bezorgen.
Kijken wij naar het verschil in de polisdocumenten dan is het opvallend
dat steeds meer makelaars -uit het oogpunt van concurrentiebescherming
/kostenbesparing? - zijn overgegaan tot afgifte van polissen waarin de
cliënt niet meer kan zien waar hij verzekerd is. Onder het motto
"de Verzekeringskamer controleert de solvabiliteit In Nederland"
wordt alle kritiek m.b.t. deze situatie ter zijde geschoven.
Winst uit beleggingen
Ook de maatschappijen komen niet met mijn ideaalbeeld overeen: Wat een
droefenis toch! Maatschappijen stellen zich bloot aan het dragen van steeds
omvangrijkere risicos met het doel om de geldstroom op gang te houden.
Met het verzekeren van risicos is geen geld meer te verdienen en
de winsten moeten nu komen uit beleggingen. Van selectief acceptatiebeleid
is doorgaans geen sprake meer. Men kan zich afvragen hoe de jaarcijfers
van maatschappijen er uit zouden zien als men helemaal zou stoppen met
de "handel in verzekeringen". Als men het bedrijfskapitaal gewoon
zou beleggen in vakantiecentra en wat dies meer zij, heeft men een hoop
zorgen minder en vermoedelijk een beter bedrijfsresultaat. Geen zorgen
meer over het dragen van risicos die men niet meer kan overzien,
over schattingen van schadereserves, over de mogelijke insolvabiliteit
van bepaalde herverzekeraars, over de administratie van polissen en schades,
over de problematiek rond incasso en ga zo maar door. Maar ja, wat is
wijsheid?
De gevolmachtigde als direct-writer
Hoe kan het ook anders in de geschetste jungle: ook de assuradeur/gevolmachtigd
agent is in deze marktsituatie niet ongeschonden uit de strijd gekomen.
Zijn deskundigheid en oprechtheid wordt door sommige maatschappijen in
twijfel getrokken. Soms niet geheel ten onrechte. Maatschappijen bemoeien
zich ook steeds meer met de gang van zaken binnen de werksfeer van een
gevolmachtigden bedrijf. Ook dat is niet geheel onbegrijpelijk als deze
vergeet dat hij de verantwoordelijkheid draagt voor het wel en weer van
de portemonnee van een ander. Er is in de afgelopen jaren ook een nieuw
soort gevolmachtigd agent ontstaan: de direct writer. Naar het voorbeeld
van (wederom) banken, grootwinkelbedrijven en verenigingen die het verzekeringsbedrijf
in volmacht uitoefenen, grossieren steeds meer gevolmachtigde agenten
in verzekeringen zonder dat men de bemiddelende rol van de onafhankelijke
assurantietussenpersoon wenst toe te passen, laat staan centraal stelt.
De consument ontvangt een polis of pakketpolls met een lange contractduur
en heeft geen enkele mogelijkheid om bij verhuizing of om welke goede
reden dan ook, te wisselen van assurantieadviseur. Centraal Beheer is
dan in ieder geval nog duidelijk: "zóek het zelf maar uit
in verzekeringen" is haar motto."
De schade expert
Last but not least een opmerking over het functioneren van de schade-experts
anno 1984. Voor het benoemen van een expert is -behoudens de keuze
nauwelijks kennis van verzekeringen noodzakelijk. De benoeming van experts
geschiedt bij de verzekeraars dan ook steeds vaker door administratief
personeel. Experts verrichten hun werkzaamheden nu eenmaal alleen als
er opdrachten zijn. De personele kosten gaan immers gewoon door! Hoe verleidelijk
is het dan om bij gelegenheid vakantiereisjes te "organiseren"
voor deze en gene "beslisser" van wie de opdrachten moeten komen?
Dit kwaad dient zo snel mogelijk te worden bestreden, want op een omkopingsschandaal
zit de verzekeringswereld beslist niet te wachten. Wat ook nog wel eens
vergeten wordt is het feit dat een schade expert zijn opdracht ontvangt
van de verzekeraars. Als een tussenpersoon /makelaar in assurantiën
de schadeafwikkeling coördineren mag, kan daaruit niet worden afgeleid
dat deze DUS invloed mag uitoefenen op de inhoud van een expertise rapport!
De schade-expert die niet bereid is, om in voorkomende gevallen een aangepast
schaderapport af te leveren, loopt de kans uit de "gratie" te
geraken van de genoemde tussenpersoon/makelaar. Waarlijk een ongezonde
situatie. Zijn onafhankelijkheid en integriteit komen in gevaar!
|
"is dit werkelijk een recept
of was "de plumpudding"in 1948 een satirische beschrijving
van de toekomst van onze bedrijfstak, gelijk George Orwell dat deed
in 1948 middels zijn boek "1984". In 1948 was er in ieder
geval nog een werksfeer die een dergelijke briefwisseling tussen
maatschappij en gevolmachtigde mogelijk maakte.
|
Kruisjes
Onlangs bezocht ik de assurantieafdeling van een bank. Toevallig kwam
daar ter sprake dat men nu in volmacht voor vier maatschappijen
- een pakketpolis op de markt brengt waarin, alleen de meest essentiële
particuliere verzekeringen zijn, opgenomen voor variaties of adviezen
is achter de balie geen deskundigheid aanwezig (te kostbaar!) en cliënten
kunnen "take it or leave it" hun kruisjes zetten op een universeel
aanvraagformulier ter verkrijging van een universele pakketpolis net universele
voorwaarden. Wegens bestrijding van onkosten is er budgettair geen ruimte
voor een crediteurenadministratie en daarom worden premies en schades
aan het eind van een jaar evenredig verdeeld tussen de vier maatschappijen.
De acceptant zit achter de balie! Hebben cliënten specifieke wensen,
dan moet men voor die wensen maar stappen naar een professionele tussenpersoon!
Ja, u leest het goed, de tussenpersoon moet de overblijvende problemen
blijven oplossen.
1984
George Orwell schreef in zijn boek "1984": Big Brother is
watching you.
Dat was een schrikaanjagende gedachte die -naar, ik vermoed (om de science-fictionsfeer
niet helemaal weg te nemen) - althans in 1984 niet is uitgekomen.
Kunt u zich voorstellen dat mij wel eens het gevoel bekruipt dat deze
vorm, van assurantiebemiddeling veel weg heeft van "Big, fat mamma
is telling you"?
Er wordt over ons vak veel geschreven. Nog veel meer wordt er gepraat.
In 1983 heb ik eens bijgehouden hoeveel vaktechnische vergaderingen er
per maand zijn.
Er blijkt zoveel te regelen, dat er per maand (20 werkdagen) ongeveer
5 bijeenkomsten noodzakelijk zijn om ons vak levendig te houden.
Toch iets om bij stil te staan. Misschien -en eigenlijk hoop ik dat vurig
- zie ik alles veel te pessimistisch. Als men echter zijn oor goed te
luisteren legt, zijn er beslist ontwikkelingen in onze bedrijfstak die
bepaald niet leiden tot een consumentenvriendelijke toekomst. Leest u
de vakbladen maar eens na over de afgelopen jaren.
Hoeveel bedrijven zijn er in de afgelopen 15 jaar door fusie verdwenen?
Waarom was dat nodig?
Hoeveel bedrijven zijn er nog die niet financieel gebonden zijn aan andere
verzekeringsbedrijven?
Hoeveel ter zake deskundige personen zijn er in de afgelopen vier jaar
vervroegd met pensioen gegaan en waarom verkozen zij hun vak te verlaten?
Het ideale beeld
Het ideale beeld dat ik u schetste in het begin van, dit verhaal blijft
echter toch het doel waarnaar ik binnen het kader van mijn bedrijf streef.
Dat geldt voor assurantiebemiddeling, makelaardij en zeker voor het gevolmachtigdenbedrijf
dat met de genoemde bedrijfssectoren toch een zo belangrijke relatie onderhoudt.
Het is wel zeker dat velen in onze bedrijfstak en naar ik hoop óók
u, geachte lezer zeer kritische kanttekeningen, maken ten aanzien van
de door mij geschetste situatie. Het zal mij oprecht goed doen, als dat
het geval is, want zo ver mag het ook niet komen!
Misschien schrijf/spreek ik voor mijn beurt, maar dat deed George Orwell
ook. '
De tijd waarin mijn overgrootvader, grootvader en vader op de beurs nog
in goed overleg met hun collega-assuradeuren ervaringen en kennis uitwisselden
met het doel om hun technische resultaten te verbeteren, is echter definitief
vergane glorie.
H.B. van Ommen
.
|