actueel nieuws terugklik om pagina af te drukken

27 september 2001

Geachte dames en heren,

Er gaat wat veranderen op 1 januari 2002
Tijdens de parlementaire behandeling van de wijzigingen van de Wabb, eind 1999, heeft de Tweede Kamer de wens uitgesproken dat er meer transparantie komt in de dienstverlening van het assurantie-intermediair. Minister Zalm heeft daarop de bedrijfstak uitgenodigd in overleg met de Consumentenbond en zijn ministerie tot voorstellen te komen om aan deze wens tegemoet te komen.

01- 01- 2002: GIDI
De branche organisaties NVA, NBVA en het Verbond van Verzekeraars hebben vervolgens een gedragscode opgesteld: de Gedragscode Informatieverstrekking Dienstverlening Intermediair ofwel: Gidi. Deze code bevat regels over de informatieverstrekking en dienstverlening door het intermediair aan zijn klanten.
Minister Zalm heeft de nieuwe gedragscode in juni 2001 in ontvangst genomen en gezegd dat de inhoud goed beantwoordt aan de wensen van de politiek. Voor hem verviel daarmee de aanleiding zelf met wetsvoorstellen te komen. Maar het dwingend karakter is door de zelfregulering niet weggevallen. De volledige tekst van de Gidi treft u aan op de websites van NVA, NBVA en van het Lugt Sobbe Extranet. Alle verzekeraars achten zich verplicht vast te stellen dat het intermediair waarmee zij samenwerken aan de nieuwe gedragscode voldoen.
Vooruitlopende daarop heeft Lugt Sobbe ook uw kantoor dit jaar verzocht om ons een aantal zaken te bevestigen w.o. het afsluiten van een beroeps aansprakelijkheidsverzekering.

Vaststellen van uw eigen Gidi Advieswijzer
De gedragscode bevat dus regels over de dienstverlening door het intermediair aan de consument. Maar deze regels moeten nu in praktische zin worden uitgevoerd. Want nu moet u zelf aangeven hoe de dienstverlening van uw kantoor er uit ziet en wat u van uw klanten verwacht. U bent niet vrij om dat helemaal naar eigen goeddunken te doen. De informatie moet in een bepaalde volgorde aan de klant worden weergegeven.

Hulp bij het samenstellen van uw Gidi Advieswijzer
Van zowel de NBVA als van de NVA ontvingen wij een WORD-document dat kan dienen als basis voor uw eigen Gidi Advieswijzer. Wij hebben die voorstellen gebruikt als basis voor de algemene versie die wij u kunnen bieden. Tevens is daarin rekening gehouden met enige onzuiverheden die in de oorspronkelijke tekst staan.

Klik op: www.lugtsobbe.nl/extranet/index.html
Aldus is een nieuw WORD document ontstaan dat u op onze website aantreft in het onderdeel "Extranet" (het eerste gedeelte). Aan de hand van dit WORD document kiest u zelf welke van de voorgestelde teksten specifiek op uw kantoor van toepassing zijn. Eventuele alternatieve voorstellen verwijdert u uit het document. Door alle teksten in uw Gidi Advieswijzer te verwerken, komt u in elk geval alle zaken tegen waarover u iets tegen uw klant moet vertellen. En zo ontstaat vanzelf de Gidi Advieswijzer waarin uw cliënten kunnen lezen welke diensten uw kantoor kan bieden.

De handleiding
Misschien wilt u geen gebruikmaken van de kant- en klare teksten van de Hulp Gidi Advieswijzer. Dat kan. Wij hebben dan wel in een handleiding voor u op een rijtje gezet hoe u zelf uw Gidi Advieswijzer op kunt stellen. Ook deze treft u aan op de Extranet pagina van onze website.

Wat staat u nu te doen?
Met behulp van de Advieswijzer (of van de Handleiding) maakt u uw eigen Gidi Advieswijzer. Vervolgens moet u uw cliënten van de inhoud daarvan op de hoogte brengen.
• Vanaf 1 januari 2002 brengt u de Gidi Advieswijzer van uw kantoor onder de aandacht van uw cliënten.
• U kunt een speciale brochure maken.
• Of u verwerkt de informatie in uw bedrijfspresentatie.
• U kunt de tekst van uw eigen GIDI ook op een speciale pagina of website plaatsen zodat u die pagina kunt doorkoppelen vanuit uw adresgegevens op de website www.nottonott.nl
• Verzuimt u niet om ook de verzekeraars waarmee u samenwerkt een kopie van uw Gidi Advieswijzer toe te zenden.
Gidi gaat in de eerste plaats om de informatieplicht aan de particuliere consumenten, maar wij kunnen ons voorstellen dat ook uw zakelijke relaties de toezending van uw Gidi Advieswijzer op prijs stellen. Nieuwe klanten informeert u natuurlijk direct na de eerste contacten zijn gelegd.

Be good AND tell it…
Houd goed voor ogen, dat u met deze helderheid over uw dienstverlening uw klant in staat stelt tot een goed oordeel te komen. De opstellers van de gedragscode hechten zeer aan kwaliteit. Zij menen dat met deze transparantie van de dienstverlening tevens sprake is van een impuls om uw kwaliteiten goed in beeld te brengen.

Nog iets over de inhoud van uw Gidi Advieswijzer
Wees zorgvuldig en zorg er voor dat u een juiste omschrijving geeft van
1. uw dienstverlening,
2. van uw relatie met verzekeraars,
3. van uw bereikbaarheid en dergelijke meer.

Uw Gidi Advieswijzer moet naadloos aansluiten op wat uw kantoor in werkelijkheid doet. Uw klanten mogen verwachten dat u werkt naar de inhoud van uw Gidi Advieswijzer.
Wees actueel en vermijd informatie over zaken die al snel weer kunnen wijzigen: zorg voor een tekst die lang mee kan.
Wees leesbaar dus kies voor bondige teksten (zoals in het aangeleverde model voor uw Gidi advieswijzer) en gebruik begrijpelijke taal.

Op alle documenten over de Gidi is copyright van toepassing. Aan het eind van het bijgaande WORD document is de daarvoor noodzakelijke bepaling opgenomen en deze mag u niet vergeten op te nemen.
Gaarne ontvangen wij op korte termijn doch uiterlijk voor 1 januari 2002 een kopie van de door uw kantoor opgestelde Gidi Advieswijzer.

Wij spreken de hoop uit dat wij u met deze informatie van dienst zijn.
Hoogachtend,
Lugt Sobbe & Co. B.V. Verzekeringen
Gevolmachtigden van Lloyd's of London en van
Royal SunAlliance Verzekeringsmaatschappij