Jaargang: 1997, nummer: 04
Lugt Sobbe koppelt traditie aan innovatie
 Lugt Sobbe & Co is een van de laatste overgebleven Nederlandse
assuradeuren die ook als beursmakelaar actief is. Deze uitzonderingspositie
onderstreept het bedrijf met een opvallend polisaanbod, dat varieert van
Elfsteden- en Voogdijpolissen tot dekkingsmogelijkheden tegen catastrofes.
Met het ontwikkelen van aansprakelijkheidsverzekeringen laat de beursmakelaar
zich echter niet in.
 De naam Van Ommen is onlosmakelijk verbonden met Lugt Sobbe
& Co. Lugt en Sobbe, twee kooplieden uit de vorige eeuw, zochten een compagnon
met een administratieve achtergrond. Hans van Ommens overgrootvader, die
zijn sporen reeds verdiend had in het verzekeringsvak, bleek als partner
interessant. Toen zich voor Lugt en voor Sobbe geen opvolgers aandienden,
kocht de 'eerste' Van Ommen hen tegen het einde van de vorige eeuw uit.
Zijn zoon, Hans van Ommens grootvader, volgde hem op in 1917. Lugt Sobbe
& Co was indertijd vooral actief in de handel op Nederlands Indië. Hans
van Ommen: "Toen had het zaken doen op co-assurantiegebied een grote
omvang. De assuradeuren hadden een kleine capaciteit, voor f 10.000 of
voor 0,5% namen ze deel aan de verzekering van een schip. Daarna zette
je bij jouw naam allerlei stempeltjes: zoveel procent van mijn halve procent
gaat naar De Unie of de 1842 of de 1841. Toen ik in 1969 bij Lugt Sobbe
kwam, waren er nog 160, 170 bedrijven zoals wij. Nu zijn er nog maar twee
assuradeuren op de beurs actief, wijzelf en Hienfeld, de rest is allemaal
verdwenen." Niche
 "De verzekeringsmarkt is steeds meer toegesneden op bulk",
aldus Van Ommen. "De meeste maatschappijen richten zich op het produceren
van een eenduidig product voor een grote massa. Maar er zijn ook mensen
die andere wensen op verzekeringsgebied hebben. Bijvoorbeeld uitsluitend
een bepaald segment willen laten verzekeren, of juist een uitgebreide dekking
willen, of een verzekering die op zich normaal is, maar die de verzekeraar
niet aanneemt, omdat het risico niet past binnen de acceptatiepolitiek
van de maatschappij. Wij richten ons juist op deze gebieden. Alles wat
verzekeraars niet kunnen of niet durven is onze niche. Op hun terrein begeven
we ons nauwelijks, we kunnen toch niet concurreren met premies die nog
lager liggen dan die van al die goed georganiseerde bulkverkopers."
"We werken samen met maar liefst 3.600 tussenpersonen, maar ze hangen
natuurlijk niet elke dag aan de lijn om productie in te brengen, want
dat doen ze weer bij andere verzekeraars. Een tussenpersoon neemt zo'n
vijf, zes keer per jaar contact met ons op met een vraag over bijvoorbeeld
industriële verzekeringen of een bijzonder product."
Lloyd's
 Verreweg de belangrijkste verzekeraarsmarkt voor Lugt Sobbe
& Co is Lloyd's. "Zeker 45% van onze zaken wordt door Lloyd's behandeld",
vertelt Van Ommen. "We zijn wereldwijd voor Lloyd's de grootste overseas
broker. Dat komt doordat de meeste collega's pas naar Lloyd's stappen als
een risico door de omvang of het soort niet meer in eigen land kan worden
verzekerd. Wij denken andersom: als we een bepaald product opzetten, en
we kunnen speciale voorwaarden samenstellen, dan vinden wij alleen bij
Lloyd's gehoor. Lugt Sobbe heeft kortom de Lloyd's-markt nodig om iets
constructiefs op te zetten. Lloyd's is bereid naar onze voorwaarden te
kijken, daarom is voor ons die Lloyd's-markt zo verrekte belangrijk, en
daarom zijn wij gelukkig ook zo verrekte belangrijk voor Lloyd's. Binnen
Lloyd's werken we overigens met 75 syndicaten, er zijn dus eigenlijk 75
verzekeraars die onder één noemer 45% van onze business behartigen."
Aansprakelijkheid
 De eerste helft van de jaren negentig leed Lloyd's uitzonderlijk
zware verliezen. Van Ommen is van mening dat deze neergang te voorzien
was geweest, evenals het daaropvolgende herstel. "De aansprakelijkheid
en schades vanwege aansprakelijkheid, zowel op het gebied van milieu als
op het gebied van letselschade, is internationaal compleet uit de hand
gelopen. Er zijn betere systemen te bedenken dan aansprakelijkheid. Maar
met name in de politiek wil men niet luisteren naar alternatieven. Men
verplicht vanuit de politiek de verzekeraars tot het bieden van een volstrekt
onverantwoordelijk product, wat aansprakelijkheid toch eigenlijk is. Het
overzicht over de totale omvang van de aansprakelijkheden ontbreekt door
de afwezigheid van netwerken. Het geld komt op de juiste plek, waardoor
het lijkt of het verzekeringssysteem werkt, maar dit gaat alleen op voor
de locale situatie. Een makelaar in een of ander Texaans dorpje kan wel
weten dat er een letselschade heeft plaatsgevonden of dat iemand aan asbestose
lijdt, maar als er geen verbinding is tussen zijn administratie of computer
en de verzekeraar en tussen de verzekeraar en de herverzekeraar en zo verder,
dan heeft de verzekeringswereld geen zicht op de enorme groei van aansprakelijkheidsverzekeringen
en de bijbehorende schades. Eigenlijk is het een langzaam tot ontploffing
komende atoombom op financieel-economisch gebied, waarvan we nog niet eens
het begin zien."
Bij Lugt Sobbe is er logischerwijs geen enkel aansprakelijkheidsproduct
te vinden. "Het is een onverantwoorde manier van verzekeren. Ik weiger
om iets te ontwerpen dat eigenlijk volstrekte waanzin is."
Oude tekenjaren
 Een probleem waarmee Lloyd's kampte was het gehanteerde loss-occurrence-systeem.
Niet-ingecalculeerde schades als asbestose drukten zwaar het resultaat.
Van Ommen: "De syndicaten die in de periode 1980 tot 1990 zaken deden,
moesten oude tekenjaren die afgesloten waren, herverzekeren tegen het risico
dat er nog schades zouden komen. Ze hadden wel rekening gehouden met een
enkele schade, maar ze waren er in het geheel niet op bedacht dat het met
tientallen miljoenen de deur uit zou wandelen. Het is ook wereldwijd een
probleem. Omdat er afgerekend moest worden, is Lloyd's wel de eerste die
het probleem nu onder de knie heeft."
Een van de door Lloyd's genomen maatregelen betreft de verplichting om
elk jaar af te rekenen. "Elk jaar wordt het tekenjaar van drie jaar
geleden afgesloten. Dat betekent dat de mensen die op dat moment lid waren
van een syndicaat in Lloyd's daadwerkelijk kunnen ontvangen als er winst
blijkt te zijn, en moeten betalen als er verlies is geleden. Het kan frictie
geven als de "Name" winst verwacht en vervolgens moet bijleggen.
Het griezelige is: wereldwijd is dit probleem nog helemaal niet opgelost.
De solvabiliteit van talloze verzekeraars is volstrekt discutabel, omdat
zoveel verplichtingen nog steeds niet zijn geregistreerd. Bijgevolg is
dus nog steeds niet afgerekend met de eisende partijen."
Voogdijpolis
 De voorhoedefunctie die Lugt Sobbe wordt toegedicht is het
gevolg van het inspelen op de nieuwsgierigheid van het publiek naar verzekeringsmogelijkheden.
"Als een bedrijf of particulier het vermoeden heeft dat er een gevaar
zit aan te komen, dan is die consument al snel geneigd zich af te vragen
of er een verzekering voor bestaat, nog afgezien van het feit of hij die
verzekering zou willen hebben. Vanuit de markt komt een vraag en ik ga
daarmee aan het stoeien. Ik zoek naar een oplossing voor het probleem en
ga na of er een zodanige markt voor te vinden is dat het product economisch
haalbaar is. Het is niet erg om voor één persoon een verzekering te sluiten,
maar dan ga ik daar geen puntwerk van maken met folders en dergelijke.
Als ik besluit om zo'n product te gaan voeren, dan is het ook leuk om alle
tussenpersonen waarmee we samenwerken daarvan kennis te laten nemen om
te kijken of zo'n product inderdaad een paar honderd keer afgezet kan worden.
We denken niet in duizendtallen, we hopen het wel, en het lukt ook af en
toe wel, maar het is niet nodig om het product per definitie economisch
haalbaar te laten zijn."
"Om onverklaarbare reden kan een polis aanslaan. Maart
vorig jaar begon plotseling de Voogdijverzekering hard te lopen. Dan blijkt
dat er twee ongelukken in de krant hebben gestaan waarbij kinderen hun
ouders hebben verloren. Een tussenpersoon had zijn klanten vervolgens op
de Voogdijpolis opmerkzaam gemaakt, waardoor het product in een stroomversnelling
kwam."
Rampen
 Van Ommen ontkent dat Lugt Sobbe een rol wil spelen in politieke
discussies over maatschappelijke zaken zoals de aov en het verzekeren van
catastrofes. "Die indruk is onterecht. Wat bijvoorbeeld de catastrofepolis
betreft zeggen we slechts: 'overheid, bemoei je er niet mee'. We staan
achter het uitgangspunt dat de overheid alleen moet bijspringen bij zaken
die onverzekerbaar zijn. Als je als overheid dekking zou aanbieden waar
ook reguliere dekking van verzekeraars mogelijk is, dan concurreer je als
overheid met de particuliere verzekeringsmarkt, en dat kan nooit de bedoeling
zijn. Het kabinet werkt nu aan een systeem dat uitgaat van het principe
dat alleen zaken die onverzekerbaar zijn daaronder gaan vallen. Daarmee
houd je ook de vrijheid om een product aan te bieden. Ik vind dat een perfecte
oplossing, want anders zou je iedere vorm van particulier initiatief van
de verzekeraars ontnemen. Je kan bovendien moeilijk voor Nederland alleen
een soort fondssituatie creëren. Zoals ook aardbevingrisico's in Griekenland
zijn te verzekeren, zo is het goed dat het particuliere verzekeringsbedrijf
de kans krijgt dat soort risico's in Nederland te dekken."
In 1994, 1995 had de overheid plannen met het combineren van
een brandpolis met een catastrofepolis. Lugt Sobbe vond dat, evenals het
Verbond van Verzekeraars, een onverantwoorde aanpak. Van Ommen: "Het
is op zich goed een huis voor pakweg f 2,5 ton te verzekeren tegen rampen,
maar als je zoiets collectief voor heel Nederland moet doen, dan krijg
je te maken met grote bedrijven en industrieterreinen van tientallen of
honderden miljoenen guldens, en kun je geconfronteerd worden met miljarden
aan schade. Ons uitgangspunt is iedereen te verzekeren tot maximaal een
kwart van zijn bezit, en dat maximeren we nog eens tot f 2,5 ton. Een bedrijf
van f 30 mln heeft daar dus weinig aan. Overigens hebben grote bedrijven
als DSM al lang herverzekeringscontracten wereldwijd lopen, zij hebben
de overheid helemaal niet nodig. Hun aandeelhouders eisen dat, want die
willen zekere beleggingen hebben, die niet door een aardbeving of overstroming
in gevaar komen. Het is juist de kleine ondernemer die geen dekking heeft.
Dan is een nieuw begin van f 2,5 ton een goede financiële impuls om weer
aan de slag te gaan. Het is niet mogelijk om bij een brandverzekering automatisch
de volle waarde te verzekeren. Je kunt niet meer bieden dan de lat lang
is, en die is f 2,5 ton op dit moment. Wel proberen we dit bedrag te verhogen,
afhankelijk van de groei, die op het moment tweehonderd, driehonderd polissen
per jaar is."
Regen
 Lugt Sobbe biedt al een aantal decennia de mogelijkheid een
slecht-weerpolis af te sluiten. De basis van deze regen- en slecht-weerverzekeringen
ligt in Engeland. Van Ommen: "Tot 1978 hebben wij gewerkt met premies
op basis van de Engelse gegevens. Mijn overgrootvader is daar mee begonnen
en dat was indertijd een nouveauté. Het was nooit de bedoeling er een groot
product van te maken, want je moet deze verzekering steeds weer afsluiten.
Bij een brandverzekering stuur je elk jaar de nota, maar voor een slecht-weerverzekering
moet je elk jaar weer de mensen enthousiast maken. Pas in 1978 waren we
in staat om met de computer alle meetgegevens van ongeveer achttien Nederlandse
weerstations te verzamelen. We kunnen nu statistisch berekenen hoe groot
de kans is dat het morgen op een bepaalde plek in Nederland gaat regenen.
We hebben ervoor gekozen de premies voor heel Nederland hetzelfde te houden,
maar de uitkering naar gebied te variëren, zodat je geen verschillende
soorten polissen hoeft te voeren. Aan de kust krijg je daarom f 500 uitgekeerd,
terwijl je in het binnenland voor dezelfde polis f 400 per persoon krijgt
toegekend, omdat de kans op regen aan de kust opvallend genoeg minder groot
is. We verdienen niet echt aan de slecht-weerverzekering, de premie laat
dat ook niet toe. Het is meer zo dat tussenpersonen op die manier aandacht
kunnen vragen voor andere verzekeringen dan die in het bulkpakket van direct-writers,
want het weer is een onderwerp waar je al snel over praat."
In de jaren zestig werd Hans van Ommen (46) door zijn vader
bij de Hollandsche Lloyd in Amsterdam gestald, waar hij zich bezighield
met alle facetten van het verzekeringswezen, van archiefwerk tot het sluiten
van verzekeringen. In 1969 maakte hij zijn entree in het bedrijf waar al
drie generaties Van Ommen werkzaam waren geweest: beursmakelaar en assuradeur
Lugt, Sobbe & Co. Ook hier werd hij op verschillende afdelingen ingezet
om zich het bedrijf eigen te maken. Van Ommen nam eind jaren zeventig de
automatisering ter hand. In 1983 werd hij directeur van Lugt Sobbe & Co,
waar tegenwoordig ongeveer 25 personen werkzaam zijn.
Van Ommen: "Aansprakelijkheid is een volstrekt onverantwoord
product".
|