10 september
2003
ONGEDEKTE
RISICOS kunnen GROTE GEVOLGEN hebben
Horeca is een rare branche voor menig verzekeraar. Maar er zijn ook verzekeraars
die zich juist daarin specialiseren. Iedere verstandige horecaondernemer
wil zijn zaak goed verzekeren. Temeer omdat in de horeca veel met ambulante
krachten wordt gewerkt. En ook de gasten vormen nog een vergroot risico.
Op dit moment zijn er steeds meer verzekeraars die vanwege het risico
hun horecaklanten uit het pakket stoten of de premie onevenredig verhogen.
"Alle reden die verzekering toch maar even te checken", meent
Hans van Ommen, directeur van Eurolloyd Verzekeringen.
Als je een opzegging of premieverhoging van je verzekeraar ontvangt,
moet er een nieuwe worden gevonden. "Neem daar de tijd voor,"
adviseert Hans van Ommen. "Wacht je te lang, dan kan het moeilijk
zijn om nog een goede polis te vinden."
Het ergert hem dat er verzekeraars zijn die als het hen goed gaat ook
de horeca willen verzekeren, maar zodra er schades betaald moeten worden,
weer afscheid nemen van deze branche. "Ik ben voorstander van een
langdurige relatie tussen verzekeraar en klant. Dat voorkomt budgettaire
verrassingen als lage premies plotseling torenhoog worden."
Waar ben je aan toe?
"Op het moment van schade moet je weten waar je aan toe bent. Dat
geldt zowel voor de klant als de verzekeraar. Als voorbeeld geef ik een
poging tot zelfmoord in een hotelkamer. Alles onder het bloed. Dan kan
je zeggen dat de polis die bloedschade niet dekt. Maar als je al jaren
een vertrouwde relatie met de horecaondernemer hebt, wijs je die schade
niet direct af. We hebben de hotelier geadviseerd om de gast, die het
overleefde, eerst de rekening te sturen, die hij betaald heeft. Maar was
dat niet gebeurd, hadden we onverplicht uitgekeerd."
"Wat gebeurt er als je door brand een half jaar je café niet
kunt runnen? Het gaat dan niet alleen om de eigen inkomsten, maar je hebt
ook nog personeel en andere kosten die doorgaan. Ik zeg dan dat je het
bruto rendement moet verzekeren. Dat is wat er binnenkomt nog Voor je
de lonen en belasting eraf haalt. Daarmee houd je immers de business gaande.
Wij vragen jaarlijks om de omzetgegevens voor bijstelling van de verzekerde
som Voor bedrijfsschade. Dat is dan meteen de verzekerde som Voor het
nieuwe jaar. Met een groeimarge van 3° %. Stel dus dat in een jaar
de onderneming bijvoorbeeld 10% beter heeft gedraaid, en er uitgekeerd
moet worden, dan dekt de verzekering ook die groei. Er volgt natuurlijk
wel een gelijkwaardige toeslag op de betaalde jaarpremie. Was de omzet
10 % minder, dan volgt restitutie. Achteraf bezien was de verzekering
immers te hoog en krijg je geld terug."
Onderverzekering
"Een ondernemer moet zich realiseren dat hij, als de verzekerde som
te laag is, zichzelf tegenkomt als er schade is. Want er wordt dan ook
minder uitgekeerd. Onverstandig en vooral kortzichtig. Het gaat om een
iets hogere premie die in geen verhouding staan tot het ongedekte deel
van het schadebedrag."
"Kennis van zaken in de horeca is belangrijk,"zo vervolgt Van
Ommen. "Dekt de polis ook milieuschade of bedrijfsschade bij sluiting
door de overheid als je onderneming geplaagd wordt door kakkerlakken?
Milieuschade werd tot Voor kort gedekt door de gewone aansprakelijkheidsverzekering.
Maar nu niet meer.
De kosten van een verplichte sanering kunnen behoorlijk oplopen. Je moet
er niet aan denken wat er na een brand gebeurt als er asbest tussen het
puin aangetroffen wordt. En dekt de verzekering de bedrijfsstilstand als
er Voor jouw deur 'zinloos geweld' gepleegd wordt en de boel tijdelijk
dicht moet van de politie? Het zijn zaken die je gemakkelijk over het
hoofd ziet, maar wel degelijk de moeite waard zijn om eens goed bij stil
te staan."
.
|