Jaargang: 1998, nummer: 06
Lugt Sobbe toont karakter op website
De eigenzinnige website van Lugt Sobbe & Co bevat een aantal hoogdravende
teksten. Een verzekeringswereld zonder het Amsterdamse makelaarsbedrijf
is bij wijze van spreken gedoemd om ten onder te gaan. Joost en Marenna
valt het op dat de site geen e-mail mogelijkheid biedt. Dat is nou weer
weinig indrukwekkend.
door Joost Steins Bisschop en Marenna van Reijsen
Lugt Sobbe & Co
www.lugtsobbe.nl
 Lugt Sobbe & Co presenteert zich sinds kort op Internet.
De welkomstpagina toont een rijtje thema's op postzegelformaat en een
knipperende button met 'Hot news'. De kat zit op het spek. Kijken dus.
We belanden in een zes meter lang krantenartikel van 30 januari 1998,
verstoken van hyperlinks. Oei! Een ongelukkig begin van de site. Een kunstrijdster
die bij de revérence voor de jury struikelt. Gelukkig treffen we
onderaan een Omhoog-button aan. Snel naar Home.
Op deze pagina tekst en uitleg over de opbouw van de site. Heel handig.
'Actueel Nieuws' is dan de eerstvolgende keuze in het rijtje bovenaan.
Opmerkelijk is hier de button met Oud nieuws. Ze komen er tenminste eerlijk
voor uit (waarom heet zoiets eigenlijk niet gewoon 'Ouds'?).
Risicovol
 Lugt Sobbe kiest een eigen koers. Net als bij de ontwikkeling
van verzekeringsproducten, blijkt zij voor de invulling van de site een
originele, en misschien ook wel risicovolle weg te kiezen.
Het eerste item onder 'Actueel Nieuws' brengt ons naar de site van het
Verbond van Verzekeraars. We worden getrakteerd op een tekst van een jaar
oud (maart 1997) via een apart opgestarte browser, waardoor onder meer
de back-toets van de browser niet meer werkt. Het volgende item is van
oktober 1997; de laatste twee vermeldingen bevatten geen datum. 'Radio
en TV' verwijst naar items uit 1995. Geen beeld of geluid, maar teksten.
Daar heb je nu echt niets aan.
Bij 'Historie' gaan we terug in de tijd; we lezen hoe het allemaal begon
in 1835. Lezenswaardig, mooie citaten en foto's erin. Mag allemaal best.
Maar laat de clichés achterwege: "Wij koppelen traditie aan
innovatie".
'De Praktijk' geeft diverse items en onderwerpen die de praktijk van
alledag van verzekeren illustreren. Er blijkt duidelijk uit wat Lugt Sobbe
bedoelt als ze zegt: "We beginnen met verzekeren waar anderen ophouden".
Als voorbeeld van de risicovolle beroepspraktijk van een journalist worden
we doorverwezen naar de Telegraaf-site. Met een bericht van 28 juni 1996.
We mogen zelf onze weg terugvinden. Per item vinden we een doorverwijzing
naar productinformatie, voorwaarden en aanvraagformulier. Het bijzondere
aan de aanvraagformulieren is dat ze kunnen worden gedownload in 'Adobe-Acrobat'
formaat. Adobe is een standaard, langzaamaan mag men er van uitgaan dat
de gebruiker het heeft geïnstalleerd op zijn systeem. Het maakt het
mogelijk dat men een hoogwaardige 'kopie' van het oorspronkelijk aanvraagformulier
lokaal kan printen, invullen en vervolgens terugfaxen naar Lugt Sobbe.
De pop-ups zijn levendig maar de links werken helaas niet altijd.
Lloyd's krijgt een prominente plaats binnen de site. Het waarom is aanvankelijk
niet helder, het is afhankelijk van de volgorde waarin je de site leest.
Even later blijkt dat Lugt Sobbe 'Lloyd's Correspondent' is.
'Lloyd's' licht toe dat "Lloyd's of London altijd één
van de meest vooruitstrevende verzekeraars geweest is. Samen met haar
netwerk van Correspondenten en Gevolmachtigden zal Lloyd's ook in de toekomst
voor u klaar staan teneinde alle mogelijke verzekeringstechnische problemen
op te lossen.
Bij 'Uitleg van de site' ontvangen we heldere instructies over hoe we
aanvraagformulieren en polisvoorwaarden kunnen downloaden en printen.
Bij 'Producten' een lijst met uitlopende polissen als Regenpolis, Elfstedentocht
(risicodekking: vergoeding van kosten nodig voor vervroegde terugkeer
uit het buitenland teneinde de Elfstedentocht bij te wonen, danwel de
reis te annuleren) maar ook kidnap, afpersing en recall-polis, de carrière
stop-polis, en vele anderen. Elk met een apart op te roepen toelichting
(verschijnt lang niet altijd), polisvoorwaarden en aanvraagformulier.
Conclusie
 Wat ons nu eerst opvalt, is dat er geen enkele poging
wordt ondernomen ons in contact te brengen met een tussenpersoon van Lugt
Sobbe. Waar zitten ze? Of, nog vileiner, zijn ze er wel?
De juiste omschrijving voor het geheel is misschien: een karaktersite.
Het zijn vlerken, daar bij Lugt Sobbe, en ze schamen er zich helemaal
niet voor. Dat is nu ook het leuke van ze. 'Neemt u van ons aan: wie ons
niet kent, heeft geen verstand van verzekeringen'. Wie een web-site heeft
zonder e-mail-mogelijkheid heeft geen verstand van Internet, zeggen wij
dan.
"Want wij zijn gewoon wereldberoemd in heel Nederland als het gaat
om de verzekering van risico's die andere verzekeraars niet willen of
niet kunnen verzekeren."
De producten zijn aanmerkelijk creatiever dan de site zelf. Maar toch,
de site geeft een duidelijke indruk van wat Lugt Sobbe is en waar zij
voor staat. Dus dat is gelukt.
Wekken ze vertrouwen? Wél als je de site grondig leest. Dan zie
je dat Lugt Sobbe is aangesloten bij NVA, NVGA en VNAB, en dat - als je
reden tot klagen hebt - er geluisterd wordt naar erkende klachteninstituten.
|