Lugt
Sobbe & Co B. V. / Eurolloyd B. V. Verzekeringen, Amsterdam:
'Intermediair moet meer durven adviseren'
Vernieuwers van verzekeringsproducten', zo omschrijft directeur-eigenaar
Hans van Ommen de firma Lugt Sobbe. "Wij verzekeren risico's die
anderen niet kunnen en willen verzekeren." De vraag naar bijzondere
verzekeringsproducten is groot bij consumenten, zo blijkt uit de groeicijfers
van de onderneming.
Het productenpakket van zijn onderneming sluit in zijn ogen eveneens uitstekend
aan bij de adviesfunctie van het intermediair. Daarbij mag de tussenpersoon
zijn deskundigheid wel vaker wat professioneler inzetten, vindt Van Ommen,
"Klakkeloos een verzekering afsluiten, past daarin niet, er moet
altijd doorgevraagd worden."
Hans van Ommen behoort tot de zevende generatie Van Ommens die het bewind
voeren over de firma Lugt Sobbe. Een verzekeringsbedrijf met een lange
historie die begon in 1835. Desondanks werd de naam Lugt Sobbe onlangs
gewijzigd in Eurolloyd Verzekeringen. Reden voor deze naamsverandering
is het feit dat het bedrijf voor het eerst in haar geschiedenis naar buiten
treedt. Van Ommen: "Wij willen onze producten bekend maken bij de
consument. Dan helpt het als je een bedrijfsnaam hebt die men ook kan
onthouden. Dat is dus Eurolloyd geworden. "Met reclamecampagnes via
bladen, radio en zo nodig televisie, wil Eurolloyd bewerkstelligen dat
de consument belangstelling krijgt voor haar verzekeringsproducten, waarna
men de weg naar de tussenpersoon gemakkelijker kan vinden voor nader advies.
"Het intermediair waar wij mee samenwerken, is namelijk onze buitendienst.
Wij doen onder geen beding rechtstreeks zaken met de consument",
verduidelijkt Van Ommen. Overigens blijft de naam Lugt Sobbe wel van toepassing
op de holding.
Terrorismerisico
Het is echter juist wel diezelfde consument die centraal staat in de bedrijfsvisie,
die Van Ommen desgevraagd formeel omschrijft als 'het altijd op zoek zijn
naar een zodanige uitgebreide dan wel beperkte risicodekking dat deze
beantwoordt aan de vraagstelling van de zakelijke dan wel particuliere
klant'. "Wat wij hier per dag niet aan vragen ontvangen van mensen
die willen weten of iets verzekerbaar is. Het is een bron van inspiratie."
Het heeft onder meer geleid tot een uitgebreid pakket met bijzondere verzekeringen
zoals de Transplantatie risicopolis die Lugt Sobbe in het leven riep op
verzoek van de firma Euro transplant. Andere voorbeelden zijn de Elfsteden
Polis en de Opruiming dode potvissen.
Het betekent aan de andere kant dat het productenpakket in z'n totaliteit
beperkt is, "Wij doen geen 'gewone' ziektekosten- of arbeidsongeschiktheid-polissen.
Dat kunnen de andere verzekeraars goedkoper en ongetwijfeld beter. Wij
verzekeren juist risico's die andere maatschappijen niet durven, willen
of kunnen verzekeren", aldus Van Ommen. "Er blijven natuurlijk
altijd een hoop zaken over die we niet kunnen verzekeren. Bijvoorbeeld
een garantierisico, waarbij je garandeert dat het product na tien jaar
nog van dezelfde kwaliteit is. Anderzijds kunnen we een hoop wel verzekeren."
Daarin neemt Van Ommen soms ook het voortouw. Zo komt tijdens het interview
onverwacht een student Rechten zijn afstudeerscriptie getiteld 'De verzekerbaarheid
van het terrorismerisico' langs brengen (in te zien op www.mjvworks.nl/erasmus-
universiteit). Hij bedankt Van Ommen voor zijn inhoudelijke bijdrage,
die op zijn beurt de nieuwbakken meester in de rechten toezegt te zorgen
dat de scriptie ook bij de EU in Brussel en bij Lloyd's in London terechtkomt.
Schatten
Eurolloyd verzekeringen brengt veel risicodekkingen onder bij Lloyd's
of London. Daar werkt een aantal Lloyd's brokers, ooit door Van Ommen
zelf opgeleid, die nu de zaken van Eurolloyd afhandelen. Tevens beschikt
Eurolloyd over een volmacht op grond waarvan zij rechtsgeldig alle verzekeraars
kan vertegenwoordigen die deelnemen aan de verzekeringsmarkt van Lloyd's
of London. Hierdoor kunnen er -natuurlijk volgens bepaalde richtlijnen-
efficiënt verzekeringen worden afgesloten voor de consumenten op
de Nederlandse en Belgische markt. Eurolloyd heeft in Antwerpen namelijk
ook een nevenkantoor.
Tevens is het bedrijf verbonden aan de Nederlandse Co-assurantiemarkt
met assurantiebeurzen in Amsterdam en Rotterdam. Verder beschikt Eurolloyd
-dat dus zowel registermakelaar als assuradeur is- over volmachten van
Royal SunAlliance en Arag Rechtsbijstand. Eurolloyd Nederland doet zaken
met circa 2500 tussenpersonen. Een klein deel (350) daarvan bestaat uit
NBVA-leden.
"Het intermediair is vaak te bang om als adviseur te functioneren",
bemerkt Van Ommen bij de tussenpersonen die zijn producten op het spoor
komen."Zeker waar het gaat om bedrijfsmatige risico's zijn er maar
weinig die de stap over de drempel bij het MKB durven te zetten. Er liggen
schatten op straat maar het intermediair durft zich lang niet altijd in
al die kisten te verdiepen. Ik denk dan niet aan ondernemingen met zestig
tot vijfhonderd man personeel, maar aan bedrijven met circa 6 tot 20 medewerkers
in dienst. Ook daar zijn vaak voor miljoenen aan bedrijfsbelangen te verzekeren.
Of neem de collectieve invaliditeits- & overlijdensverzekering. Die
markt ligt nog volledig open."
Adviesfunctie intermediair
Het productenpakket van Eurolloyd, leent zich bij uitstek voor die adviesfunctie
van het intermediair.
Van Ommen noemt als voorbeeld 'het gezin Pietersen' dat een ongevallenverzekering
wil afsluiten. "De adviseur die dan alleen maar 'dank u wel' zegt,
is echt geen knip voor de neus waard. Zo'n man moet inventariseren, waarom
wil Pietersen een ongevallenverzekering? Omdat meneer Pietersen wel eens
blijvend invalide zou kunnen worden? Misschien kan meneer Pietersen dan
beter een Carriëre Stop Polis afsluiten die ook alle andere vormen
van invaliditeit dekt. Zoals invaliditeit door een ziekte of een medische
fout. Immers, de kans op blijvende invaliditeit door een ongeval is tienmaal
kleiner dan de kans om door ziekte blijvend invalide te raken."Ook
het goed afdekken van schade als gevolg van bedrijfsstilstand en het wijzen
op de gevolgen van onderverzekering bij ondernemingen behoren tot de taken
van de adviseur, vindt van Ommen. "Het intermediair moet de eigen
deskundigheid professioneler durven in te zetten. Doorvragen bij adviseren
over een brandverzekering. Vragen of er bijvoorbeeld ook chemicalin
staan opgeslagen. Misschien stellen verzekeraars bijzondere eisen aan
de opslag van goederen. Heeft het bedrijf er al aan gedacht een milieuschadeverzekering
af te sluiten? Ik verwacht van niet! Belangrijke informatie die gevolgen
kan hebben voor de hoogte van de premie en waardoor er weer een taak ligt
voor een bedrijf als Eurolloyd."
Internet: Maatwerkpolis
Van Ommen krijgt de laatste tijd steeds vaker ondernemers aan de telefoon
wiens verzekering is opgezegd omdat diens branche niet meer rendabel is
voor de verzekeraar. "Die ondernemers krijgen niet eens een alternatief
voorgelegd en bellen ons dan of wij een adviseur kunnen aanraden."
Bij Eurolloyd verwijzen we dan door naar www.maatwerkpolis.nl waarop -naast
de leden van NVA, NBVA, NVGA en RMiA- ook zo'n 700 tussenpersonen staan
vermeld die deelnemen aan 'Maatwerkpolis'. Iedere consument kan zo (op
basis van zijn woonplaats of nabijgelegen stad) de webpagina vinden van
assurantiekantoren die hun diensten aanbieden. Voor deelnemende kantoren
heeft het project 'Maatwerkpolis' tot doel hen houvast te bieden in het
doolhof van verzekeringsvormen, aldus Van Ommen. "Via de website
kan worden uitgezocht welk product van welke verzekeraar het beste past
bij een te verzekeren risico. En de consument kan het nu ook goed volgen."
Het streven is om alle schadeverzekeringsproducten zo in kaart te brengen.
Van Ommen: "Je kunt met Maatwerkpolis overigens meteen alle afspraken
vastleggen. Niet alleen wat je met je cliënt hebt afgesproken, maar
ook wat je hebt geadviseerd! Dat hoeft namelijk niet altijd samen te vallen.
Het vloeit in feite helemaal voort uit de GIDI omdat je alles, ook jouw
'in de wind geslagen adviezen' , voortaan moet vastleggen."
www.urgentie.nl
Internet wordt door Eurolloyd op meerdere manieren ingezet als ondersteuning
bij de dienstverlening. Via urgentie.nl kan iedere consument gemakkelijk
vinden wat zijn tussenpersoon nog na kantooruren kan betekenen bij schade
of bij het afsluiten van een verzekering. De 'eigen' website eurolloyd.nl
& eurolloyd.be (voor België) omschrijft Van Ommen als 'een ware
drukwerkfabriek'. Deze websites bieden namelijk voor alle verschillende
verzekeringsproducten de volledige informatie, verzekeringsvoorwaarden
en aanvraagformulieren die met een druk op de knop uit de printer van
tussenpersoon of diens cliënt rollen.
Stijgende lijn
Van Ommen: "Van het intermediair krijg ik regelmatig te horen dat
er geen vraag zou zijn naar bepaalde producten van ons. 'Leuk zo'n Voogdij
Risico Polis" luidt het dan maar niemand die er naar vraagt. Nou
denk ik op mijn beurt 'als ik mij niet vergis, is het juist de taak van
de adviseur om daarop in te spelen van ons dat wij die 'vraag' zelf opwekken."
Hij constateert dat het er nu vaak van afhangt of een medewerker van een
assurantiekantoor bekend is met de producten van Eurolloyd "Wanneer
zo iemand vertrekt en de nieuwe medewerkers weten niet wat Eurolloyd te
bieden heeft, dan zakt de vraag naar onze verzekeringsproducten via dat
kantoor snel in."
Dat er zeer zeker vraag is naar de bijzondere en op maat gemaakte verzekeringsproducten
van Eurolloyd bewijst de snelle groei die het bedrijf momenteel doormaakt.
"Op dit moment zitten we op 300 procent groei per jaar", aldus
Van Ommen en hij verwacht dat deze stijgende lijn zich de komende jaren
zal voortzetten. "De afzetmogelijkheden voor onze producten bij het
intermediair zijn enorm groot. Bij de automatisering van onze boekhouding
en administratie hebben we in elk geval al geanticipeerd op dit groeipercentage
voor de toekomstige jaren.".
|