Verzekeringsblad: 15 september 2005
door Harry Breugelink
assurantieadviseur en journalist,
Eurolloyd introduceerde onlangs de Evenementen
Pakketpolis, die onder meer het veelbesproken risico van
verkeersregelaars dekt
|
Regeling verkeersregelaars:
Juridische valkuil voor evenementen organisator en tussenpersoon
Op grond van een op 31 augustus 1999 ingevoerde wijziging in het Reglement verkeersregels
en verkeerstekens (RW) en het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer
(BABW) mogen inmiddels ook anderen dan de politie officieel het verkeer regelen;
tenminste als zij daar een speciale opleiding voor volgen en de organisator de
wettelijk verplichte verzekeringen op orde heeft. Juist deze goedbedoelde verzekeringsplicht
zorgt in de praktijk voor grote problemen.
Omdat de politie zich van de politiek steeds meermoet richten op haar
kerntaken worden bepaalde taken afgestoten. Een van die taken is het
regelen van het verkeer tijdens het vervoer van exceptionele transporten
en bij (sport)evenementen. Zware transporten worden inmiddels begeleiddoor
daartoe gespecialiseerde bedrijven. De medewerkers van deze bedrijven
doen dit werk dagelijks en .landelijk.
Daarom moeten zij een speciale theoretisch een praktische opleiding
volgen. Daarna ontvangen zij een aanstellingscertificaat waarin de geldigheidsduur
wordt vermeld. Bij sport- en andere evenementen is het soms ook noodzakelijk
dat het verkeer in goede banen wordt geleid. In dat
geval zal de gemeente die de vergunning moet verstrekken eisen dat er
tijdens de duur van het evenement verkeersregelaars worden opgeleid en
aangesteld. In tegenstelling tot de
beroepsmatige transportbegeleiders is de opleiding een korte éénmalige
instructie door de lokale politie en is de aanstelling slechts geldig
voor de duur van dat ene evenement.
Verzekeringsplicht
Omdat de overheid met name de vrijwilligers die dit werk doen graag een
extra bescherming mee wilde geven werd in paragraaf 3 artikel 7 (zie
kader) een verzekeringsplicht opgenomen waaraan de organisator moet
voldoen. Deze verzekeringsplicht geldt daardoor dus ook voor de beroepsmatige
verkeersregelaars. Kort samengevat komt het erop neer dat de organisator
een aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven (AVE) moet afsluiten
plus een aanvullende personen- en zaakschadeverzekering. Voor bedrijven
die professionele verkeersregelaars in loondienst hebben Zou het geen
probleem mogen zijn om de juiste verzekeringen af te sluiten. Toch
blijkt dit niet eenvoudig omdat in de praktijk -op een enkele uitzondering
na - de meeste verzekeraars het regelen van het verkeer door deze door
de overheid erkende profs niet willen verzekeren op de AVE. Het afgedekt
krijgen van de personenschade die de regelaar kan overkomen is, doordat
het hier doorgaans werknemers van een bedrijf betreft, gelukkig geen
probleem.
Verenigingen
Dat is wel een probleem voor evenementenorganisatoren. De meeste organisatoren
van evenementen waarbij verkeersregelaars moeten worden ingezet zijn
sportclubs. Denk hierbij aan het begeleiden van wielerrondes of marathons
waarbij kruisingen worden afgezet door (op de motor rijdende) verkeersregelaars.
Maar ook bij voetbalwedstrijden en de TT in Assen worden op grote schaal
verkeersregelaars ingezet om de toestroom van het bezoekersverkeer
in goede
banen te leiden. Een vereniging heeft doorgaans wel een AVE, maar niet
iedere AVE is de juiste. Want doordat er door het aanstellen van verkeersregelaars
automatisch een gezagsverhouding tussen het verenigingsbestuur en de
verkeersregelaar ontstaat, zal zo’n AVB ook de werkgeversaansprakelijkheid
moeten afdekken. Er worden echter nog steeds AVB's gesloten bij verenigingen
die deze noodzakelijke dekking niet bieden. Dat komt omdat sommige verzekeringsadviseurs
zich niet realiseren dat er bij een vereniging -die geen mensen op de
loonlijst heeft staan -toch sprake kan zijn van werkgeversaansprakelijkheid.
Dit risico is overigens niet alleen aanwezig bij het aanstellen van verkeersregelaars
maar kan bijvoorbeeld ook ontstaan als een vrijwilliger schade oploopt
tijdens het uitoefenen van zijn bardienst in de kantine. Duidelijke jurisprudentie
hierover is inmiddels beschikbaar. Daarom doet een assurantieadviseur
er verstandig aan om altijd de rubriek werkgeversaansprakelijkheid mee
te laten verzekeren op de AVE van een vereniging of stichting.
3 artikel 7:
- Verkeersregelaars dienen voor de duur van hun aanstelling verzekerd
te zijn tegen wettelijke aansprakelijkheid tot een bedrag, dat
ten minste even hoog is als de som waarvoor de wettelijke aansprakelijkheidsverzekering,
bedoelt in de Wet aansprakelijkheid motorrijtuigen (WAM) ten
minste moet zijn gesloten.
- Verkeersregelaars die niet als zelfstandige werkzaam zijn,
dienen voor de duur van hun aanstelling bovendien verzekerd te
zijn tegen persoonsschade en zaakschade tengevolge van ongevallen
welke hen mochten overkomen tijdens de daadwerkelijke uitoefening
van hun taak en tijdens het rechtstreeks gaan en komen van de
plaats waar zij hun taak uitoefenen. De bedragen waarvoor de
verzekering is gesloten dienen ten minste gelijk te zijn aan
de bedragen waarvoor gangbare ongevallenverzekeringen zijn gesloten.
- Verkeersregelaars die als vrijwilliger optreden, dienen voor
de duur van hun aanstelling bovendien verzekerd te zijn voor
de kosten voor noodzakelijke huishoudelijke hulp.
- Op vergoeding krachtens de in het eerste tot en met het derde
lid bedoelde verzekeringen dient aanspraak te kunnen worden gemaakt
ook voor zover aanspraak op vergoeding bestaat of kan worden
gemaakt krachtens een andere verzekering, al dan niet van oudere
datum.
- Het afsluiten van de in het eerste tot en met derde lid bedoelde
verzekeringen geschiedt door en op kosten van de natuurlijke
of rechtspersoon namens wie of ten behoeve van wie de verkeersregelaar
wordt ingezet.
|
Personenschade
Toch is de AVE niet het probleem. Want een goede AVB is wel te koop. De door
de wetgever geëiste personenschadeverzekering is echter niet te koop!
Bovendien blijken veel bemiddelaars niet altijd even goed op de hoogte van
de geldende wetgeving, waardoor men dikwijls de wel in de markt verkrijgbare
ongevallenverzekering ten
onrechte als een oplossing voor dit probleem aan de organisatoren verkoopt. Helaas
biedt een reguliere ongevallenverzekering niet de dekking zoals deze in § 3
artikel 7 van de Regeling verkeersregelaars wordt voorgeschreven. Enerzijds omdat
deze verzekeringsvorm alleen uitkeert bij blijvende invaliditeit en dus de kosten
die het
gevolg zijn van een tijdelijke invaliditeit niet vergoedt. terwijl de wetgever
dit onderscheid niet maakt! Anderzijds omdat het maximaal te verzekeren bedrag
veelal niet toereikend is. Want onder het begrip personenschade vallen niet alleen
de directe medische kosten maar ook de inkomstenderving -soms over een reeks
van jaren -en een eventuele smartengelduitkering. Daarbij zal de voorgenomen
Wet inkomen naar arbeidsvermogen (WIA) hoogstwaarschijnlijk ook voor meer aansprakelijkheidsstellingen
en inkomstendervingclaims gaan zorgen dan nu het geval is.
Onduidelijkheid troef
Het bedrag voor de aansprakelijkheidsdekking wordt door het refereren
aan het in de WAM bepaalde bedrag duidelijk door de wetgever aangegeven.
Ten aanzien van het verzekerde bedrag voor de personenschade is het
een en ander behoorlijk onduidelijk. Er wordt verwezen naar de bedragen
van gangbare ongevallenverzekeringen.
Maar wat is gangbaar? En welke ongevallenpolis is hiervoor de maatstaf?
Zoals hierboven reeds vermeld bieden ongevallenverzekeringen alleen dekking
bij blijvende invaliditeit. Terwijl ook financiële gevolgen door.
een tijdelijke invaliditeit onder het begrip personenschade vallen. Daarnaast
wordt de schadebij een reguliere ongevallenverzekering afgewikkeld op
basis van de in de polisvoorwaarden opgenomen ongevallentabel (Gliedertax).
Waardoor de schade-uitkering in geen enkele relatie staat met de werkelijk
geleden schade. Deze onduidelijke wettekst is in ieder geval goed voor
jaren procederen over de hoogte van een eventuele schadeclaim. Iets wat
mijns inziens niet de bedoeling van deze wetgeving kan zijn. Het noemen
van een concreet bedrag verdient dan ook duidelijk de voorkeur.
Verkeerde voorlichting
Het probleem wordt nog groter doordat de evenementenorganisatoren voor
de verplichte verzekering worden doorverwezen naar de Stichting Verkeersbrigadiers.
die vervolgens een ongevallenverzekering met een maximum verzekerd
bedrag van 45.378 aanbiedt
van Centraal Beheer. Deze verzekering dekt geen aansprakelijkheid en
voldoet daardoor niet aan hetgeen in § 3 artikel 7 lid 1 van de
regeling is bepaald. Wel wordt er door de Stichting Verkeersbrigadiers
sinds kort geadviseerd om naast de door hen aangeboden verzekering een
aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten. Bovendien is er een door
de overheid gesubsidieerde folder in omloop die is uitgegeven door het
Provinciaal Overlegorgaan Verkeersveiligheid Zuid Holland (POV-ZH) waarin
letterlijk staat: "De enige voor de politie acceptabele verzekering
voor verkeersregelaars is af te sluiten bij de
Stichting Verkeersbrigadiers". Hiermee wordt ten onrechte de indruk
gewekt dat deze verzekering de dekking biedt zoals de wetgever dat van
de organisator eist en worden de organisator en zijn bestuur - die veelal
geen verzekeringsdeskundigen zijn -in feite verkeerd voorgelicht.
Slachtoffers
De gevolgen van deze foute voorlichting komen echter niet voor rekening
van de Stichting Verkeersbrigadiers. POV-ZH of de politie, maar voor
de organiserende vereniging. Want als er wat mis gaat zal een eventueel
slachtoffer uiteraard de vereniging aansprakelijk stellen. Indien de
door de vereniging gesloten verzekeringen de schade vervolgens niet
dekken. terwijl dit wel het geval zou zijn geweest als de vereniging
de wettelijk verplichte verkeersregelaars verzekeringen had afgesloten.
dan is men niet alleen aansprakelijk. maar kan het slachtoffer het
bestuur -dat hiervoor verantwoordelijk is -met succes onbehoorlijk
bestuur verwijten. Een bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering zal
hen niet helpen omdat hierop 'het niet op orde hebben van een deugdelijk
zerzekeringspakket. standaard uitgesloten is. Waardoor de bestuursleden
zelfs in privé aansprakelijk kunnen
worden gesteld. Wat zeker bij een schade met blijvende invaliditeit desastreuze
gevolgen voor deze bestuurders kan hebben. Wat dikwijls vergeten wordt.
is dat ook deze bestuursleden gewoon hard werkende vrijwilligers zijn
die hun inspanningen gratis verrichten in het belang van hun vereniging.
Dit zwaard van Damocles hangt al ruim vijf jaar boven de hoofden van
deze bestuursleden en ondanks een stevige lobby van NOC*NSE die reeds
vier jaar geleden werd ingezet. is er doofde ambtenaren bij Verkeer en
Waterstaat nog steeds niets concreets aan dit probleem gedaan. In maart
2005 werd tijdens de presentatie in het
Haagse Nieuwspoort van het door de werkgroep Atsma in opdracht van NOC*NSF
gemaakte rapport 'Minder regels. meer sport. het 'verkeersregelaars verzekeringsprobleem.
Nogmaals aan de daar aanwezige Kamerleden bekendgemaakt. NOC*NSF pleit
dan ook voor het schrappen van deze verzekeringsplicht. Want pas dan
kunnen de bestuurders evenementen organiseren zonder dat men het risico
loopt om in privé aansprakelijk te worden gesteld.
Het Verbond
Dit standpunt van NOC*NSF wordt gesteund door het Verbond van Verzekeraars.
Mr. H.L. Mulder. aansprakelijkheidsspecialist van Het Verbond. stelt
dat momenteel geen enkele bedrijfstak wettelijk verplicht wordt om
dit soort verzekeringen af te sluiten. Daarnaast stelt het Verbond
dat Verkeer en Waterstaat te veel wil afdekken dat reeds
op andere verzekeringen is afgedekt. Zo is de schade die de verkeersregelaar
oploopt als hij door een motorvoertuig wordt aangereden reeds gedekt
op de wettelijk verplichte WAM verzekering eh als de betrokken bestuurder
niet te achterhalen is. is er het Waarborgfonds.
Nagenoeg iedereen is voor ziektekosten verzekerd en als de organiserende
vereniging een goede AVB met een de~~oor de werkgeversaansprakelijkheid
afsluit, kan er volgens Herman Mulder niet al te veel meer mis gaan.
Ook dit standpunt van de aansprakelijkheidsspecialist van Het Verbond
is al medio december 2004 aan het
Ministerie van Verkeer en Waterstaat bekendgemaakt.
Tot nu toe echter zonder resultaat.
Harry Breugelink
.
|