Het Verzekeringsblad:
19 mei 2005
Verdwijnen beurs leidt tot bureaucratie,
maar kwaliteit blijft
Anneke Kooiman, senior-acceptatiespedalist
Transport bij Delta Lloyd Schadeverzekering, ontving
vorige week uit handen van Hans van Ommen de Eurolloyd
Co-assurantie Award. Eurolloyd Verzekeringen kent de
award jaarlijks toe aan een persoon die zich op bijzondere
wijze heeft ingezet voor de co-assurantiemarkt in Amsterdam
en meer specifiek voor het in stand houden van de persoonlijke
contacten tussen makelaars en verzekeraars.
De prijs bestaat uit een miniatuur van de bronzen
sculptuur 'Just in time'. Daarnaast ontving Anneke
Kooiman een houten houder voor het bewaren van een
lat die niet alleen herinnert aan de door Van Ommen
gevonden anekdote (zie kader), maar die met name de
daaraan klevende historische band tussen de marktpartijen
naar de toekomst wil weerspiegelen. De adviescommissie,
bestaande uit de drie vorige winnaars Pieter van Rossurn
(AON), Gerard Rozemeijer (Generali) en Dick Schröder
(DSV) kende de prijs aan Anneke M. Kooiman toe "vanwege
haar niet aflatende inzet om de kennis van transportverzekeringen
over te brengen op anderen, hetgeen tevens heeft geleid
tot het oprichten van een Discussieclub Tansportverzekeringen."
Discussieclub
In haar dankwoord verwees Kooiman
naar de veel gehoorde klacht dat door het sluiten van
de beurs de onderlinge contacten steeds minder intensief
worden. "Dat
is dan jullie eigen schuld", zei ze tegen de vele
collega's en ex-'beursbewoners' die voor deze uitreiking
naar het ooit zo vertrouwde Amsterdamse WTC waren gekomen. "Het
is natuurlijk nog steeds goed mogelijk elkaar regelmatig
te spreken, alleen zullen jullie dat dan zelf moeten
org8niseren, bijvoorbeeld in de vorm van discussieclubs
of door het organiseren van een periodieke borrel." Uit
haar bijna 30-jarige beurservaring weet zij echter
dat dat niet eenvoudig is. "Sinds jaar en dag
hadden wij een discussieclub voor transport. We kwamen één
keer in de maand in de avonduren bij elkaar, maar de
animo was niet echt groot. Buiten een harde kern kwamen
er weinig mensen op af. Ik heb de bijeenkomsten nieuw
leven proberen in te blazen door iets vroeger te beginnen,
nog net onder werktijd, de frequentie naar zes weken
te brengen en iedere keer aan iemand te vragen een
bepaald onderwerp te behandelen. Door het houden van
een kleine lezing breng je immers niet alleen kennis
over, maar ontwikkel je ook jezelf. " Geheel
in overeenstemming met de onderlinge sfeer die op de
Assurantiebeurzen heerste, had de discussieclub geen
formele status. "Het was gewoon een groep mensen
die elkaar natuurlijk intussen goed kenden en de liefde
voor het vak deelden. Er werd geen contributie geheven.
Iedereen betaalde voor zichzelf. " Om
de twee jaar organiseert de discussieclub een reis
speciaal voor jongeren om extra vakkennis te kunnen
opdoen. In 1996 gingen de 'transportjongeren' naar
Londen en brachten daar onder meer een bezoek aan Lloyds'
("een grandioos succes"), twee jaar later
was Terschelling aan de beurt en in 2000 bezochten
jonge experts uit de branche Schiphol. "Nu is
de reassurantiemarkt aan de beurt. We willen dat jonge
mensen, ook uit Rotterdam, de kans krijgen kennis te
maken met de herverzekeringswereld, maar dat kan alleen
als de werkgevers bereid zijn tot een donatie."
We praten met Anneke Kooiman in het DeltaLloyd gebouw,
waarbinnen het onderscheid tussen provinciaal en co-assurantie
nauwelijks nog gemaakt word!,. Dat zal wel even wennen
geweest zijn. "Valt wel mee", is haar reactie. "Ook
hier heb ik alle mogelijkheden om op een goede manier
zaken te doen." Het is niet de eerste verandering
die zij in haar lange carrière meemaakte.
Kennis voor het oprapen.
Als meisje van 16 was haar
grote wens om aan motoren te gaan sleutelen, maar op
'dringend advies' van haar vader ging ze werken bij
het toenmalige assuradeurenbedrijf Orobio Mees Herman
aan het Amsterdamse Rokin. Omdat de techniek haar bleef
trekken verdiepte zij zich specifiek in transport,
maar ook haalde zij diploma's op het gebied van werkmaterieel
en aansprakelijkheid, "omdat
sprake was van veeloverlappingen tussen de verschillende
disciplines." Na Orobio ging zij bij Schermer
Assuradeuren werken, welk bedrijf in handen kwam van
Delta Lloyd. "Tot die tijd
deed ik zowel acceptatie als schade, maar toen moest
ik een keuze maken en dat werd de acceptatie."
Je kreeg alle kans zoveel te leren als je wilde,
kijkt Anneke Kooiman terug op haar beursperiode. "De
kennis lag er als het ware voor het oprapen. De mensen
werkten daar echt met passie en van 's morgens vroeg
tot 's avonds laat. Er waren altijd interessante gesprekken
en die gingen doorlopend over het vak. Er was een enorme
deskundigheid aanwezig. In zo’n omgeving kon
je makkelijk door meer ervaren deskundigen onderuit
gehaald worden. Om theorie wel, maar dat gebeurde nooit.
De Beursmensen waren er meer op uit om hun kennis met
elkaar te delen. Er waren geen hokjes, geen afdelingen.
Je werkte eendrachtig samen en ook ik probeerde anderen
voor fouten te behoeden.”
Kennis versplinterd
Nu zijn alle beurspartijen
uitgewaaierd en wordt er voornamelijk digitaal gecommuniceerd.
Anneke Kooiman nuanceert die stelling enigszins, maar
erkent dat het opheffen van de beurzen -"hoe begrijpelijk ook
dat dit is gebeurd"- nadelen
kent. "Straks kennende makelaars elkaar niet meer.
Daarom is het zo verstandig om wegen te zoeken waardoor
men toch contact met elkaar blijft houden." De
grote bulk kan sneller en efficiënter afgehandeld
worden via de elektronische weg, "maar er blijven
omvangrijke risico's, waar je met elkaar over moet
kunnen praten. Voor dergelijke zaken mis je de beurs.
De stukken moeten, al dan niet digitaal worden verzonden
en dat werkt vertragend. Tijdens het directe contact,
zoals we dat op de beurs hadden: werden de partijen
als het ware gedwongen snel een standpunt in te nemen.
Nu merk je dat men soms Iaat of helemaal niet reageert
en het dossier onderop de stapel komt te liggen. Dat
werkt dus bureaucratischer en ja, ik moet zeggen dat
er soms uitkomsten uit de bus komen, die op de beurs
heel anders zouden zijn geweest."
Maar er zijn ook andere factoren waardoor de technische
kennis binnen de branches is verminderd. "Voorheen
moest je je branchecursus integraal volgen en aan het
einde daarvan examen doen. Nu is de opleiding versplinterd
in deelcertificaten. Niet zelden zie je dat iemand
al afhaakt als hij voor het eerste deelexamen zakt.
Daarbij merk je tegenwoordig dat sollicitanten weinig
zin hebben om naast hun werk nog bij te Ieren. Iemand
die van de HEAO komt, vindt dat hij al voldoende kennis
in huis heeft en is moeilijk te bewegen om gerichte
cursussen te gaan volgen." Waarmee ze niet wil
zeggen, dat de kwaliteit uit de bedrijfstak verdwijnt. "Die
kwaliteit is er echt nog steeds. Er zullen altijd mensen
zijn die de kar blijven trekken en anderen zullen min
of meer blind varen op de kennis van een paar grote
deskundigen. Dat was in het verleden niet anders. Zo
werkte het ook op de co-assurantiemarkt." Het
gaat niet altijd louter om diploma's, zegt Anneke Kooimán, "feeling
met het vak, doorzien waarmee je bezig bent, is minstens
zo belangrijk. En als op een bepaald gebied de kennis
er niet meer is, dan moet je dat aanvaarden. Neem de
zeecasco. In ons land missen we, op een paar verzekeraars
na, voldoende kennis daarover en ik zie die ook niet
meer terugkomen. Dus is het verstandig om dan te zeggen
dat dit niet meer past in ons acceptatiebeleid."
Vrouw in een mannenwereld
Anneke Kooiman heeft
zich nooit moeilijk gevoeld als vrouw in een typische
mannenwereld. "Natuurlijk
is het geen specifiek mannenwerk, vrouwen kunnen dat
net zo goed doen. Alleen bestond er toen ik begon een
typisch 'vrouwenbezwaar', niet alleen in de verzekeringsbranche
maar in het hele bedrijfsleven. Werkgevers zagen de
kans dat een vrouw zwanger kon raken als een gevaar
voor de continuïteit.
Maar het is waar, dat ook
later minder vrouwen kozen voor het meer technische
transport. Zij zochten meer de richting van branches
als brand en AVE. Transport is inderdaad complexer,
je hebt naast Nederlands ook met Engels recht te maken.
Je redt het in iit vak niet in een achturige werkdag
en daarnaast moetje veel energie steken in je verdere
ontwikkeling. En dan merk je dat veel vrouwen hun prioriteiten
anders stellen." Aldus
de moeder van een lijfjarig kind, die naast haar dagelijkse
werkzaamheden lid is van de platformgroep Liability
en de Platformgroep Casco van het Verbond m meewerkt
aan het herschrijven van de beurspolissen in het kader
van het nieuwe verzekeringsrecht.
Jan Aikens
.
|