VB: november 2005
Regeling verkeersregelaars
Eurolloyd biedt professionele adviseur mooie kans
In het V B van 13 oktober
besteedden wij aandacht aan de verzekeringsproblematiek rond de regeling van
verkeersregelaars. Evenementenorganisatoren die op grond van hun vergunning verkeersregelaars
moeten aanstellen worden door de gemeenten meestal doorverwezen naar de Stichting
verkeersbrigadiers waar men een verzekering voor verkeersregelaars kan afsluiten
van Centraal Beheer. Deze maatschappij bood lange tijd als enige een Verkeersregelaars
verzekering. Zoals wij meldden is met de komst van de Eurolloyd Evenementenpolis
aan deze hegemonie nu een eind gekomen.
Eurolloyd biedt een zogenaamde rubriekenpolis
die men helemaal naar eigen inzicht kan aanpassen aan de omstandigheden en de
aard van het evenement. Want de evenementenverzekering van Eurolloyd is zowel
geschikt voor 'gewone' evenementen als voor evenementen waarbij verkeersregelaars
moeten worden ingezet. Deze constructie zorgt er voor dat men door het maatwerk
nooit te veel premie betaalt, maar het betekent natuurlijk wel dat de intermediair
een goed beeld moet zien te krijgen van het te verzekeren evenement, omdat hij
dan alleen zijn klant goed kan adviseren. Eurolloyd biedt standaard een aansprakelijkheidsdekking
met een verzekerde som van € 1.000.000 per gebeurtenis. De aansprakelijkheid
van de organisatie en van de vrijwilligers is dan gedekt. Een uitsluiting geldt
voor motorrijtuigen en voor de daden van de eventuele verkeersregelaars, maar
dat laatst eis wel aanvullend mee te verzekeren. Door de aard van zijn functie
die de vrijwilliger moet vervullen ontstaat er veelal automatisch een gezagsverhouding
met de organisator, waardoor strikt juridisch bezien deze vrijwilliger in feite
een werknemer is. Het AVB deel van polis van Eurolloyd dekt standaard de werkgeversaansprakelijkheid
ten opzichte van de vrijwilligers die niet als verkeersregelaar optreden tot
een bedrag van € 1.000.000 per gebeurtenis.
Centraal Beheer
Centraal Beheer
biedt deze aansprakelijkheidsdekking niet. Mr J .A. van Esch, branchemanager
aansprakelijkheids- en ongevallenverzekeringen bij Centraal Beheer liet ons weten
dat zijn maatschappij dit risico niet wil dekken. Toen de Stichting Verkeersbrigadiers
bij Centraal Beheer aanklopte voor een verzekering heeft Apeldoorn' hen direct
laten weten dat men de in de Regeling verkeersregelaars verplichte verzekeringen
niet wil leveren. Omdat ook andere verzekeraars het lieten afweten -de regeling
is ergonduidelijk geschreven en verschillende verzekeringsbegrippen worden door
elkaar gehaald - heeft de Stichting Verkeersbrigadiers besloten om de wel verkrijgbare
ongevallenverzekering van Centraal Beheer af te nemen en aan te bieden. Doordat
Centraal Beheer de aansprakelijkheidsdekking niet biedt, voldoet het door de
stichting verkeersregelaars aangeboden product niet aan de wettelijke eisen.
Aansprakelijkheid Verkeersregelaars
De wetgever eist dat de evenementenorganisator
een aansprakelijkheidsverzekering afsluit voor de vrijwilligers die als verkeersregelaars
werkzaam zijn. Want als een verkeersregelaar een verkeerde aanwijzing geeft waardoor
er een ernstig ongeval plaatsvindt, moet dat wel goed afgedekt zijn. Het verzekerd
bedrag dat de wetgever hiervoor eist is € 907.560; dezelfde som die we ook
in de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorvoertuigen (WAM) terugvinden. Eurolloyd
biedt naast de gewone aansprakelijkheidsrubriek ook een rubriek aan die dit onderdeel
met een verzekerd bedrag van € 1.000.000 per gebeurtenis afdekt, hetgeen
dus ruim voldoende is.
Werkgeversaansprakelijkheid Motorrijtuigen
Voorts dekt
Eurolloyd desgewenst in rubriek 4 de werkgeversaansprakelijkheid die kan ontstaan
als de vrijwilligers of verkeersregelaars tijdens het evenement een motorvoertuig
besturen. Overkomt hen tijdens dat gebruik van een motorrijtuig personenschade,
dan is dat dus gedekt voor zover daarvoor niet een ander aansprakelijk is. Personenschade
Verkeersregelaars Naast de verplichting voor een aansprakelijkheidsverzekering
eist de wetgever ook dat de organisator een personenschadeverzekering voor de
verkeersregelaars afsluit. De werkgeversaansprakelijkheid bij personenschade
van de verkeersregelaar is bij Eurolloyd beperkt tot € 500.000. Omdat de
huidige (erg onduidelijk beschreven) regeling nog steeds van kracht is en de
regeling waarin de personenschade dekking beschreven staat, slechts melding maakt
van "een bedrag dat tenminste gelijk moet zijn aan de bedragen waarvoor
gangbare ongevallenverzekeringen zijn gesloten" is deze beperking van het
verzekerde bedrag geen probleem. Want het geboden maximum verzekerd bedrag van € 500.000
overtreft ruimschoots de bedragen van de in omloop zijnde traditionele ongevallenverzekeringen.
Bovendien keert Eurolloyd de werkelijk geleden schade uit.
Personenschade versus
ongevallenverzekering
De verzekering van Centraal Beheer is in feite een traditionele
ongevallenverzekering zodat de Gliedertax bepaalt wat er uiteindelijk wordt uitgekeerd.
Hierdoor staat de uitkering niet in directe relatie tot de werkelijk geleden
schade. Het is dus de vraag of dat voldoende is in geval er een schade ontstaat
waar de evenementenorganisator als werkgever voor aansprakelijk gehouden kan
worden. Want indien bijvoorbeeld een verkeersregelende chirurg of beroepspianist één
van zijn vingers door een ongeval niet meer kan gebruiken kan de schade door
inkomstenderving over een reeks van jaren aanzienlijk zijn, terwijl Centraal
Beheer in dát geval slechts tussen de 5% en 15% (duim 25%) van het maximum
verzekerde bedrag van € 45.378 zal uitkeren. Men hoeft geen hogere wiskunde
te hebben gestudeerd om te beseffen dat dit bedrag bij deze beroepsgroepen onvoldoende
zal zijn. De organisator blijft echter -ook als de verzekering geen of onvoldoende
dekking biedt -wel volledig aansprakelijk voor de gevolgschade.
Primaire dekkingsplicht
De Regeling verkeersregelaars verplicht de organisator om een verzekering af
te sluiten met een zogenaamde primaire dekking . Verzekeraars willen dit niet
omdat ze de mogelijkheid open willen houden om door te kunnen verwijzen naar
een eventuele andere verzekeraar. Eurolloyd biedt evenmin op alle onderdelen
een onvoorwaardelijke primaire dekking en voldoet daarmee op sommige punten niet
aan de Regeling verkeersregelaars, maar dat is op zichzelf geen probleem. Stel,
een verkeersregelaar wordt aangereden door een automobilist waarvan bekend is
onder welk polisnummer en bij welke verzekeraar hij een WAM verzekering heeft
lopen. In zo’n geval kan de verkeersregelaar die doorgaans als voetganger
zijn werk doet op grond van hetgeen in artikel 185 WVW is bepaald vrij eenvoudig
zijn schade rechtstreeks op de WAM assuradeur van de automobilist verhalen.
Ongevallendekking
De Eurolloyd Evenementenverzekering biedt dus niet in alle gevallen de primaire
dekking die de wetgever in haar Regeling verkeersregelaars wel eist, maar dat
kan de verzekeringsnemer afdoende ondervangen door tevens rubriek 3 af te sluiten.
Deze rubriek biedt een ongevallendekking van minimaal € 25.000. Dit bedrag
kan bovendien worden verhoogd met € 25.000 of een veelvoud hiervan, zodat
het intermediair altijd een adequate dekking kan adviseren. Het bijzondere van
de Eurolloyd ongevallendekking ten opzichte van alle andere ongevallenverzekeringen
is, dat Eurolloyd geen ongevallentabel of Gliedertax toepast. Iedere gedupeerde
die door een ongeval tijdens de looptijd van de verzekering blijvend invalide
is geworden, ontvangt al vanaf een invaliditeitspercentage van 5% altijd 100%
van het verzekerde bedrag. Ook in geval van overlijden. Een persoon die vanaf
5% blijvend invalide is geworden zal bij Eurolloyd dus altijd een bedrag van € 25.000
(of een veelvoud hiervan als dat bij het afsluiten is afgesproken) uitbetaald
krijgen. Ter vergelijking: 5% is op een ongevallenpolis met een verzekerd bedrag
van € 45.378, zoals Centraal Beheer biedt, € 2.269.
Uitsluitingen
Eurolloyd
kent een uitsluiting voor de aansprakelijkheid voor een schade welke is veroorzaakt
met of door een motorvoertuig. Het gaat hier om de WAM-dekking. Op zich niet
vreemd, want geen enkele AVB verzekeraar wil dat afdekken. Maar deze uitsluiting
zorgt er wel voor dat de motorrijders die bijvoorbeeld wielerrondes begeleiden
zelf een goede WAM-verzekering moeten afsluiten die het begeleiden van wielerronden
en dergelijke voldoende afdekt. Dat betekent dat deze motorrijders dus altijd
een schriftelijke verklaring bij hun eigen WAM verzekeraar moeten opvragen waaruit
blijkt dat de dekking ook van kracht is als men deelneemt aan zo'n evenement.
Dekt de eigen polis van het motorrijtuig dat risico niet,dan zou de organisator
daar wel eens op aangesproken kunnen worden, het geen erg vervelend kan uitpakken.
Ook hier is een schone taak voor de adviseur weggelegd.
Goede oplossing
Er is
een reële kans dat de huidige verzekeringsplicht voor de verkeersregelaars
binnenkort door de intensieve lobby van NOC*NSF wordt afgeschaft. Zolang dat
nog niet het geval is, biedt het Eurolloyd product een dekking die voor het overgrote
deel aan de eisen in de Regeling verkeersregelaars voldoet. Maar ook als de verzekeringsplicht
afgeschaft is, is deze verzekering een goede oplossing voor hen die evenementen
organiseren met of zonder verkeersregelaars.
Harry Beugelink
.
|