Assurantie Magazine : oktober 2005
NASSAU
VERZEKERINGEN STOP MET VERZEKEREN VAN HORECABEDRIJVEN
Nassau Verzekeringen
stopt met het verzekeren van horeca-bedrijven. De al jaren negatieve
resultaten op de horeca-portefeuille zijn de reden voor de drastische
maatregel. "Eerder genomen maatregelen' zoals het verlagen van
de limieten, stoppen met een aantal risico's, aanscherpen rvan de voorwaarden
en het verhogen van de premies hebben onvoldoende effect gehad op de
loss-ratio", aldus woordvoerder Edwin Koot. "Die loss-ratio
was over de afgelopen vier jaar gemiddeld 100%. Over de exacte verliezen
doen we geen uitspraken, maar het loopt in de vele miljoenen",
aldus Koot.
Cocktailpolis
Nassau Verzekeringen verzekert al dertig
jaar horecabedrijven en vijfjaar geleden werd de zogeheten 'Cocktailpolis'
op de markt gebracht. "Wij hebben toen in vrij korte tijd een
plek in de horecamarkt veroverd. Omzettechnisch liep het goed",
aldus Koot. Het stoppen van de horeca" tekening betekent dat ongeveer
130 tussenpersonen gezamenlijk enkele duizenden polissen moeten oversluiten
naar andere verzekeraars. Volgens Koot moet dat geen al te groot probleem
zijn. "Er zijn diverse partijen in de markt die de horeca graag
willen tekenen." "Nassau realiseert zich dat het een vervelende
boodschap is voor de tussenpersonen waarmee zij samenwerkt. De tussenpersonen
krijgen de beschikking over alle inspectierapporten en schadestatistieken. "Dat
moet het oversluiten vergemakkelijken", aldus Koot.
Vorstelijk
aanbod
Eurolloyd-directeur Hans van Ommen is één van
de makelaars die in de markt is om de portefeuille van Nassau over
te nemen. "We hebben geprobeerd aan te bieden om de hele portefeuille
over te nemen, maar dat wilde Nassau niet. We willen nu voor deze polissen
een verkort aanvraagformulier hanteren in combinatie met een kopie
van het originele aanvraagformulier dat aan de opgezegde polis ten
grondslag ligt. Nassau heeft het intermediair toegezegd beschikbare
rapportages ter hand te stellen. Op basis van deze gegevens kan Eurolloyd
snel een offerte aanbieden", aldus Van Ommen. " Aangezien
deze werkwijze een aanzienlijke kostenbesparing met zich meebrengt,
ontvangt het intermediair gedurende het eerste verzekeringsjaar een
afsluitprovisie van 25% over de eerste verzekeringstermijn (kwartaal
of jaarpremie) bij vijfjarige contracten", aldus Van Ommen, die
spreekt van een "vorstelijk aanbod". De horecaportefeuille
van Nassau zou volgens Van Ommen onder een "100% Lloyd’s-
dekking" vallen.
.
|