InFinance: 10 maart 2004
Eurolloyd: wegwijzer
in onverzekerbare verzekeringen
Risky business
Wat te doen als uw relatie boven een café in een
probleemwijk woont en toch een inboedelpolis wil afsluiten? Geen verzekeraar
die dit risico wil accepteren. Op dit moment biedt Eurolloyd uitkomst.
'Wij nemen alleen zaken aan die een ander niet wil doen', aldus
directeur Hans van Ommen.
'Soms zijn assurantietussenpersonen ten einde raad
voordat ze ons vinden', vertelt directeur Hans van Ommen van Eurolloyd,
makelaar in onverzekerbare risico's. 'Het is eigenlijk ook vreemd
dat tijdens de cursussen voor assurantietussenpersoon niets of nauwelijks
iets wordt verteld over de dienstverlening van ons soort bedrijf. Dit
terwijl er 130 bedrijven zijn die hun diensten verlenen aan zo'n
6000 aangesloten tussenpersonen. Van deze 130 verzekeringsbemiddelaars/makelaars
zijn wij een van de grootste.'
Gedeelde
smart is halve smart
Eurolloyd bemiddelt tussen verschillende verzekeraars in risico's
die ze alleen niet willen dragen. Van Ommen:'Neem bijvoorbeeld de
horeca. Verzekeraars willen niet graag als enige een partycentrum verzekeren.
Maar vraag je ze om bijvoorbeeld vijf procent of iets meer te verzekeren,
dan doen ze graag mee. Op die manier zorgen wij ervoor dat meerdere maatschappijen
samen garant staan voor de dekking van een polis.' De adviseur hoeft
niet bang te zijn dat hij bij claims vervolgens met 20 verzekeraars in
gesprek moet. 'Zodra een polis tot uitkering moet komen, kijken wij
welke verzekeraar boven aan de lijst staat, dat is meestal de maatschappij
die voor het grootste percentage van de polis heeft getekend. Deze wijst
een expert aan die de schade vaststelt namens alle verzekeraars. Maatschappijen
die voor een klein gedeelte hebben getekend zullen opgelucht zijn, de
anderen zijn zuurder.' Ook de klant weet waar hij aan toe is, want
voor het grootste deel van de afgesloten verzekeringen is bij Eurolloyd
een schadeprotocol van kracht waarin precies de stappen staan beschreven
die worden genomen voordat een schade kan worden geregeld zodat er tot
uitkering kan worden overgegaan. De tekst van een schadeprotocol treft
u aan op de website bij het product. 'Of we veel feedback hierop
hebben gekregen? Nee, nauwelijks', zegt Van Ommen. 'Het is wel
zo dat wij voorheen wel eens onnodige klachten kregen. Die krijgen we
nu niet meer omdat alles vooraf duidelijk is bij klant en tussenpersoon."
Maatwerkpolis
Om inzicht te krijgen welke verzekeringen er op de markt zijn voor verschillende
risico's, kunt u de door Eurolloyd ontwikkelde site www.maatwerkpolis.nl
bezoeken. Stap voor stap kunt u hier inventariseren welke risico's
moeten worden verzekerd en welke producten daarvoor in aanmerking komen.
'Bij een standaardaansluiting (gratis) komen een aantal verzekeraars
random op het scherm die een bepaald product bieden. Maar het is ook mogelijk
om dit verder in te stellen. 'De adviseur bepaalt dan zelf welke
verzekeraar voor hem favoriet is voor het verzekeren van een bepaald risico',
legt van Ommen uit. 'Met een klik op het product ga je naar de site
van de verzekeringsmaatschappij die de polis aanbiedt.'
Advies alleen is niet voldoende
Wfd
Hoewel maatwerkpolis een wegwijzer kan zijn in het grote aanbod van producten
is de adviseur er hiermee nog lang niet volgens Van Ommen. 'De adviseur
kan dan wel weten wat hij adviseert, hij heeft zijn advies nog niet inhoudelijk
gemotiveerd. En vanaf volgend jaar met de komst van de WFD is advies alleen
niet meer voldoende. De adviseur moet inventariseren wat de klant nodig
heeft en zijn advies schriftelijk vastleggen om te voorkomen dat de klant
later de adviseur aansprakelijk stelt. Ook als de klant dit advies niet
opvolgt, zal de adviseur er voor moeten zorgen dat dit op papier wordt
gezet om latere claims te vermijden.' Om de adviseur hierin bij te
staan, heeft Eurolloyd verschillende Basisformulieren Adviesbegeleiding
ontwikkeld en op de website www.eurolloyd.nl gezet. Op een eenvoudige
manier kan het advies op deze formulieren adequaat worden vastgelegd.
'Op dit moment hebben we zes producten voorzien van een formulier.
Na een evaluatie zullen de andere polissen ook een basisformulier krijgen.'
In augustus hoopt Van Ommen genoeg input te hebben gehad om ruim voor
de invoering van de Wfd de definitieve formulieren op de website te kunnen
zetten. 'Er zijn vast wel zaken die we over het hoofd hebben gezien.
Ik roep iedereen dan ook op om kritiek te geven, zodat we nog het hele
jaar de formulieren kunnen verbeteren.'
.
|