actueel nieuws terug klik om pagina af te drukken

 

InFinance: 10 maart 2004

 

Eurolloyd: wegwijzer in onverzekerbare verzekeringen
Risky business

Wat te doen als uw relatie boven een café in een probleemwijk woont en toch een inboedelpolis wil afsluiten? Geen verzekeraar die dit risico wil accepteren. Op dit moment biedt Eurolloyd uitkomst. 'Wij nemen alleen zaken aan die een ander niet wil doen', aldus directeur Hans van Ommen.

'Soms zijn assurantietussenpersonen ten einde raad voordat ze ons vinden', vertelt directeur Hans van Ommen van Eurolloyd, makelaar in onverzekerbare risico's. 'Het is eigenlijk ook vreemd dat tijdens de cursussen voor assurantietussenpersoon niets of nauwelijks iets wordt verteld over de dienstverlening van ons soort bedrijf. Dit terwijl er 130 bedrijven zijn die hun diensten verlenen aan zo'n 6000 aangesloten tussenpersonen. Van deze 130 verzekeringsbemiddelaars/makelaars zijn wij een van de grootste.'

Gedeelde smart is halve smart
Eurolloyd bemiddelt tussen verschillende verzekeraars in risico's die ze alleen niet willen dragen. Van Ommen:'Neem bijvoorbeeld de horeca. Verzekeraars willen niet graag als enige een partycentrum verzekeren. Maar vraag je ze om bijvoorbeeld vijf procent of iets meer te verzekeren, dan doen ze graag mee. Op die manier zorgen wij ervoor dat meerdere maatschappijen samen garant staan voor de dekking van een polis.' De adviseur hoeft niet bang te zijn dat hij bij claims vervolgens met 20 verzekeraars in gesprek moet. 'Zodra een polis tot uitkering moet komen, kijken wij welke verzekeraar boven aan de lijst staat, dat is meestal de maatschappij die voor het grootste percentage van de polis heeft getekend. Deze wijst een expert aan die de schade vaststelt namens alle verzekeraars. Maatschappijen die voor een klein gedeelte hebben getekend zullen opgelucht zijn, de anderen zijn zuurder.' Ook de klant weet waar hij aan toe is, want voor het grootste deel van de afgesloten verzekeringen is bij Eurolloyd een schadeprotocol van kracht waarin precies de stappen staan beschreven die worden genomen voordat een schade kan worden geregeld zodat er tot uitkering kan worden overgegaan. De tekst van een schadeprotocol treft u aan op de website bij het product. 'Of we veel feedback hierop hebben gekregen? Nee, nauwelijks', zegt Van Ommen. 'Het is wel zo dat wij voorheen wel eens onnodige klachten kregen. Die krijgen we nu niet meer omdat alles vooraf duidelijk is bij klant en tussenpersoon."

Maatwerkpolis
Om inzicht te krijgen welke verzekeringen er op de markt zijn voor verschillende risico's, kunt u de door Eurolloyd ontwikkelde site www.maatwerkpolis.nl bezoeken. Stap voor stap kunt u hier inventariseren welke risico's moeten worden verzekerd en welke producten daarvoor in aanmerking komen. 'Bij een standaardaansluiting (gratis) komen een aantal verzekeraars random op het scherm die een bepaald product bieden. Maar het is ook mogelijk om dit verder in te stellen. 'De adviseur bepaalt dan zelf welke verzekeraar voor hem favoriet is voor het verzekeren van een bepaald risico', legt van Ommen uit. 'Met een klik op het product ga je naar de site van de verzekeringsmaatschappij die de polis aanbiedt.'

Advies alleen is niet voldoende

Wfd
Hoewel maatwerkpolis een wegwijzer kan zijn in het grote aanbod van producten is de adviseur er hiermee nog lang niet volgens Van Ommen. 'De adviseur kan dan wel weten wat hij adviseert, hij heeft zijn advies nog niet inhoudelijk gemotiveerd. En vanaf volgend jaar met de komst van de WFD is advies alleen niet meer voldoende. De adviseur moet inventariseren wat de klant nodig heeft en zijn advies schriftelijk vastleggen om te voorkomen dat de klant later de adviseur aansprakelijk stelt. Ook als de klant dit advies niet opvolgt, zal de adviseur er voor moeten zorgen dat dit op papier wordt gezet om latere claims te vermijden.' Om de adviseur hierin bij te staan, heeft Eurolloyd verschillende Basisformulieren Adviesbegeleiding ontwikkeld en op de website www.eurolloyd.nl gezet. Op een eenvoudige manier kan het advies op deze formulieren adequaat worden vastgelegd. 'Op dit moment hebben we zes producten voorzien van een formulier. Na een evaluatie zullen de andere polissen ook een basisformulier krijgen.' In augustus hoopt Van Ommen genoeg input te hebben gehad om ruim voor de invoering van de Wfd de definitieve formulieren op de website te kunnen zetten. 'Er zijn vast wel zaken die we over het hoofd hebben gezien. Ik roep iedereen dan ook op om kritiek te geven, zodat we nog het hele jaar de formulieren kunnen verbeteren.'

 

.