Jaargang: 2001, nummer: 04
Website nottOnott is vooral vermaak
Als reactie op de website Wellowell (NN) heeft Lugt Sobbe-directeur Hans
van Ommen de site nottOnott.nl ontwikkeld. NottOnott moet de bezoeker
wegwijs maken in het land van de onvergelijkbare verzekeringsproducten.
Maar vergelijken kan je er niet, een premie berekenen ook niet. Wel vinden
we er de exotische producten waar Lugt Sobbe om bekend staat.
door Marenna van Reijsen Joost Steins Bisschop
Op de homepage van nottOnott lezen we: "nottOnott voor onvergelijkbare
verzekeringsproducten. NottOnott.nl is het eerste antwoord op de vergelijkingssites(¼)
Voorbeelden daarvan zijn 'wellowell', 'MrFinch', 'Independer', 'kijkenvergelijk',
'geencentteveel' en 'verzekeringssite'." De pretentie is gezet, het
maakt nieuwsgierig. Truth or dare?
De aanklikbare naam 'wellowell' blijkt een verwijzing naar een redactionele
pagina met meer uitleg. We lezen dat nottOnott een directe reactie is
op het verschijnen van wellowell.nl. Deze verklarende pagina is het gevolg
van een dreiging van wellowell met gerechtelijke stappen, omdat zij niet
in één adem genoemd wilde worden met de gangbare vergelijkingssites.
Dit heeft geresulteerd in een hier gepubliceerde analyse van de wellowell-site
door de redactie van nottOnott. Op niet onvriendelijke wijze wordt een
aantal punten kritisch besproken (wellowell biedt géén marktbrede
adviezen, géén alternatieven). Bij wellowell is overigens
op de site van de discussie niets te vinden.
Gemist
Terug naar de homepage van nottOnott. Op een zwarte ondergrond met witte
letters worden de onderscheidende uitgangspunten van deze site opgesomd.
Vooral opvallend is de laatste: "dat u via EMAIL de redactie van
nottOnott kunt berichten als u een verzekeringsproduct kent dat geen dag
langer gemist kan worden op deze site".
Uit het menu blijkt dat er onderscheid is tussen 'Verzekeringen Thuis'
en 'Verzekeringen Bedrijf'. Deze rubrieken leiden ieder naar stellingen
over verzekeringen en de mate van verzekerd zijn, gericht op de gekozen
situatie. Bij elke stelling staat een button 'waar/niet waar'.
Na hier op te hebben geklikt, floept het antwoord elegant op. De juiste
oplossing blijkt een bepaalde polis te zijn. Als we over dat product meer
willen weten, komen we op de site van de firma Lugt Sobbe terecht, een
niet onbekende makelaar in assurantiën uit Amsterdam. En we worden
er niet één keer naar toe geleid, maar voor alle aangeboden
polissen.
De hyperlink voor meer informatie leidt naar een invulformulier waar
we naam, e-mailadres en onze vraag kunnen invullen. Na verzending wordt
een snelle reactie beloofd. Hetzelfde formulier verschijnt als we de rubriek
'Contact/Informatie' in het menu aanklikken.
Ondernemerstip
De verwijzing 'Deelnemers' geeft een lijst van negen assurantiebedrijven,
van Ter Apel tot Berlicum, die alle via een eigen homepage benaderbaar
zijn. 'Ondernemerstip' is een checklist zakenverzekeringen om te controleren
in hoeverre het bedrijf voldoende verzekerd is. Daarbij staat het advies
om bij negatieve beantwoording van een van de vragen, contact op te nemen
met een adviseur of een fax naar een nummer in Amsterdam te sturen.
De naam wordt niet bij het faxnummer vermeld, drie keer raden. De suggestie
om de lijst te printen is goed uitgewerkt. Met behulp van de print-optie
van de browser krijgen we een gedrukte versie van de tekst van de checklist.
De button 'Toelichting' leidt, als u werkt met Internet Explorer, naar
een scherm met extra informatie. Onder Netscape werkt alleen de eerste
verwijzing.
Onderaan de pagina 'Ondernemerstip' staan enkele buttons en banners.
'Welk blustoestel bij welke brand' leidt naar Vurol.nl. De button 'Zoek
een adviseur' brengt ons naar een pagina op de Lugt Sobbe-site. Hier staan
de zoekmogelijkheden naar adviseurs van de NVA en de NBVA. De optie 'Zoek
een adviseur' op de homepage levert hetzelfde resultaat op.
Bij de banner met tekst van de firma Lugt Sobbe staat vermeld dat zij
sponsor is van deze site. De banner 'jongensdroom' brengt ons op de site
van Pescador waar een tekening 'van een klassiek zeilschip met het comfort
van een motorboot' te bekijken is. Bovenaan deze pagina staat weer een
banner (terug) naar de site van Lugt Sobbe. Het kringetje is rond. Dit
bevestigt de uitkomst van recent onderzoek dat banners vooral functioneren
binnen onderlinge uitwisselingprogramma's.
Files
Dankzij de bewegende banner 'huur een bungalow op Markant' weten we dat
de heer Van Ommen van Lugt Sobbe daar een huisje bezit. Volgens een bijgevoegd
artikel uit het Friesch Dagblad van 18 november 2000 maakt hij zich druk
over de file-problematiek aldaar. Je kan het maar weten.
 Al met al geeft een bezoek aan nottOnott snel de bevestiging
dat we op een nieuwe website van Lugt Sobbe zijn beland. Ook de lijst
van gespecialiseerde makelaars in de rubriek 'Indirect brokers' bevestigt
dit. Er prijkt maar één naam bovenaan de zogenaamde lijst,
uh, uh, Lugt Sobbe.
Exotisch
De site opent met het statement dat ze bedoeld is voor degene die meer
wil weten van onvergelijkbare verzekeringsproducten. Daarom is de positionering
ten opzichte van alle sites die het juist wèl van het vergelijken
moeten hebben zo merkwaardig. Het is bekend dat je je bij Lugt Sobbe tegen
de meest exotische gebeurtenissen kunt laten verzekeren. Voogdijrisico,
een gegarandeerde terugkeer uit het buitenland in geval van een onvoorziene
Elfstedentocht (met onze ozon-laag een gouden kip), je kunt het zo gek
niet verzinnen. En veel van de getoonde voorbeelden leiden in de huiselijke
of bedrijvige sfeer naar die onmogelijk geachte dekkingen die Lugt Sobbe
uit haar exotische hoed weet te toveren.
Knibbel knabbel knuisje, wie knabbelt er aan mijn huisje, en dan blijkt
opeens Van Ommen zelf de deur open te doen. Het zal je maar gebeuren.
Het is wel vermaak.
Joost Steins Bisschop en Marenna van Reijsen zijn werkzaam bij SPC Group
in 's-Hertogenbosch.
www.nottonott.nl
Plussen en minnen
+ De opzet van de site is doorzichtig, heldere structuur, de manier van
weergave van vragen en antwoorden is mooi gedaan.
+ NottOnott stelt een aantal directe vragen aan haar bezoeker in plaats
van wollige teksten te presenteren over haar producten. Die komen we pas
na doorverwijzing tegen.
- NottOnott.nl vraagt aan de bezoekers 'an open mind for smart business'.
Geef het goede voorbeeld en laat de bezoeker meteen weten met wie hij
te maken heeft.
- Weinig interactiviteit. Slechts één standaard contactformulier.
- Geen rekenvoorbeelden, het zou aardig zijn om een indruk te krijgen
van de premies die je te wachten staan.
|